Tuesday 30 April 2013

PERANCANGAN STRATEGIK GEOGRAFI SPM 2013



PERANCANGAN  STRATEGIK
M/P GEOGRAFI
SPM   2013.

SMK ROMPIN
26800 KUALA ROMPIN, PAHANG

PANITIA  geografi

    SMK ROMPIN
     26800 KUALA ROMPIN, PAHANG





VISI SEKOLAH

MERINTIS PEMBAHARUAN KE ARAH SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI MENJELANG TAHUN 2015



MISI SEKOLAH


 MEMBANGUN DAN MENGEMBANGKAN POTENSI INDIVIDU UNTUK MEMBENTUK MODAL INSAN YANG BERKETRAMPILAN BERLANDASKAN STANDARD GURU MALAYSIA, KEPEMIMPINAN DAN PENTADBIRAN BERKUALITI




ANALISIS PERSEKITARAN
ANALISIS SWOT/C MATRIK

BIDANG :KURIKULUM     PANITIA / UNIT:KEMANUSIAAN  /  GEOGRAFI

KEKUATAN ( S )
KELEMAHAN ( W )
S1 – Guru berpengalaman dan mengikut
        opsyen
S2 - Sumber kewangan panitia yang stabil
       memudahkan untuk   pembelian bahan
       bagi  proses pengajaran dan pembelajaran
S3 – Bilangan pelajar tidak ramai
        memudahkan   kawalan
S4 -  Kerjasama dan toleransi dengan guru-
       guru  panitia Geografi   baik 
       memudahkan proses   pengajaran dan
       pembelajaran    berjalan    dengan lancar
W1 -  Pelajar yang mengambil  Geografi  terdiri
          daripada pelajar  sederhana dan potensi
W2 – Bengkel kecil dan berkongsi dengan pelajar
           Geografi  
W3 -  Masalah bekalan elektrik
W4 – Pencapaian GPS bagi mata pelajaran
         Geografi    masih di  tahap  Sederhana
W5 -  Tiada buku-buku rujukan bagi mata pelajaran  
         Geografi  di   pasaran menyebabkan rujukan
          pelajar terhad
W6 -  Peralatan di dalam bengkel rosak dan tidak
         diselenggara   dengan baik
PELUANG ( O )
ANCAMAN / CABARAN ( T/C )
O1 – PIBG – Tabung kecemerlangan pelajar
O2 – Bilik Akses Internet
O3 -  Kemudahan mencetak soalan mudah
          diperolehi
O4 -  Berhampiran dengan bandar
         memudahkan   untuk pembelian  bahan
         dan peralatan
C1 – Masalah pengangkutan pelajar ke sekolah
        disebabkan jarak   rumah ke sekolah jauh
C2 – Pengaruh gejala sosial dari persekitaran
C3 – Guru kerap terlibat dengan aktiviti/kursus
        yang   dianjurkan   oleh  JPN
C4 – Ketidakhadiran pelajar ke sekolah yang kerap
         mengganggu   proses pembelajaran




      PENJANAAN STRATEGI DENGAN KAEDAH COWS/TOWS MATRIK


                  

                                      DALAMAN


            
          LUARAN
KEKUATAN ( S )
S1 – Guru berpengalaman dan
        mengikut   opsyen
S2 – Sumber  kewangan  panitia
       yang  stabil  memudahkan
       untuk  pembelian bahan   bagi
       proses  pengajaran dan  
       pembelajaran
S3 – Bilangan pelajar tidak ramai
         memudahkan kawalan
S4 -  Kerjasama dan toleransi
        dengan
        guru-guru panitia Geografi   
        baik  memudahkan proses
        pengajaran dan  
      pembelajaran  berjalan dengan
       lancar
KELEMAHAN ( W )
W1 -  Pelajar yang mengambil ERT
         terdiri  daripada   pelajar
          sederhana dan  potensi
W2 – Bengkel kecil dan berkongsi
         dengan  pelajar  Geografi  
W3 -  Masalah bekalan elektrik
W4 – Pencapaian GPS bagi mata
          pelajaran   Geografi  masih   
           di tahap sederhana
W5 -  Tiada buku-buku rujukan
          bagi mata  pelajaran   
          Geografi   di  pasaran
          menyebabkan rujukan   
           pelajar terhad
W6 -  Peralatan di dalam bengkel
          rosak dan  tidak  diselenggara
          dengan baik
PELUANG ( O )
O1 – PIBG –      
       Tabung
       kecemerlangan     
        pelajar
O2 – Bilik Akses     
         Internet
O3 -  Kemudahan   
        mencetak
        soalan mudah   
       diperolehi
O4 -  Berhampiran    
       dengan
       bandar     
        memudahkan
       untuk pembelian
        bahan dan
         peralatan
STRATEGI KP (SO)

Gunakan kekuatan untuk mengambil kelebihan dalam sesuatu peluang
STRATEGI LP ( WO )

Mengatasi kelemahan melalui kelebihan dalam sesuatu peluang
ANCAMAN ( T/C )
C1 – Masalah
      pengangkutan   
      pelajar ke   sekolah  
      disebabkan jarak  
      rumah ke
      Sekolah jauh
C2 – Pengaruh   gejala  
      social   dari
       persekitaran
C3 – Guru kerap  
       terlibat kursus
      dianjurkan  oleh 
      JPN
C4 –    
     Ketidakhadiran 
      pelajar ke  
      sekolah  yang
      kerap
      mengganggu       
     proses p&p
STRATEGI KA ( ST )

Gunakan kekuatan untuk mengelak ancaman
STRATEGI LA ( WT )

Meminimumkan kelemahan dan elakkan ancaman




ISU STRATEGIK , MATLAMAT, OBJEKTIF, KPI DAN SASARAN
BIDANG : KEMANUSIAAN        MATA PELAJARAN :    GEOGRAFI


ISU STRATEGIK
MATLAMAT
STRATEGIK

OBJEKTIF

KPI
            Sasaran
Strategi  /
Program
2011
TOV
11

12
13
14
15



KdiJ , KdiT

Jejak Topografi.

 Grafku  Markahku.

Zero Defect                             ( Skor A ) .

Kelas  Semarak.

Seminar  Kecemerlangan dan bengkel  menjawap  soalan.

Kerja lapangan          

Pencapaian calon elektif Geografi yang kurang cemerlang.

*Kurang berupaya mengingat  fakta , lokasi dan membina graf  dan carta.

**Kurang berupaya berfikir secara kreatif dan kritis dalam menyelesaikan  permasalahan Geografi.

Memastikan kecemerlangan dalam mata pelajaran Geografi  meningkat setiap tahun

Memastikan kelulusan 100 % setiap tahun





% kelulusan



100



100



100



100



100



100



Pencapaian sebenar



100



100



100














Meningkatkan pencapaian gred cemerlang setiap tahun



Gred A+ hingga A- dalam SPM




21.43




61.12


62.87




69.23




Pencapaian sebenar


21.43

61.12

43.24





Memastikan peningkatan dalam GPS



Nilai GPS meningkat


5.95

1.67

1.67


1.65

1.62

1.60

Pencapaian sebenar


5.95

1.67

2.56






                                           PELAN TAKTIKAL PANITIA GEOGRAFI

BIL
PROGRAM
T/JAWAB
TEMPOH
KOS/
SUMBER
OUT-PUT
KPI
PELAN KONTIGENSI
KUMPULAN SASARAN


1

*** KdiJ, KdiT

KP/ Guru Mengajar

10 bulan

RM 100/
Panitia Geografi
Peningkatan pelajar yang mendapat
A+ hingga A-

Bilangan
A+ – A-


Kumpulan
Cemerlang


2

***Jejaki
 Topografi

Guru Mengajar


5 bulan

-
Peningkatan dalam mengingat fakta
Peningkatan pencapaian dalam kertas 2

Kumpulan cemerlang dan sederhana



3

***Grafku
Markahku
Guru Mengajar
10 bulan
Peruntukan panitia
Peningkatan dalam peperiksaan UPT dan SPM
Peratus dan GPS meningkat


Kumpulan cemerlang dan sederhana


4

***ZERO
 Defect ( Skor A )


KP/ Guru Mengajar

10 bulan

-
Pencapaian 100 % dalam UPT & SPM
Peratus pencapaian 100 %

Kumpulan cemerlang & sederhana


5

**KELAS
SEMARAK SPM

KP / Guru Mengajar

8 bulan

RM 50/
Dana kecemerlangan
Peningkatan pencapaian dalam peperiksaan

Peningkatan % dan GPS

Kumpulan cemerlang dan sederhana


6


**Seminar Kecemerlangan

Guru Mengajar/ Rakan sebaya


1 hari

-
Peningkatan pencapaian dalam peperiksaan
Peratus dan GPS meningkat


Kumpulan sederhana


7

*SUARA GEOKITAR

Guru Mengajar

3 edisi  setahun

-
Peningkatan pencapaian dalam peperiksaan
Peratus dan GPS meningkat

Semua kumpulan

8
*LAWATAN
( Kerja Lapangan )

Guru Mengajar
3 hari
Peruntukan panitia
Peningkatan pencapaian dalam peperiksaan
Peratus dan GPS meningkat

Semua kumpulan

9.
*Lestarikan Hutan Bakau
( Kerja lapangan )
Guru Mengajar
1 hari
Peruntukan panitia
Peningkatan pencapaian dalam peperiksaan
Peratus dan GPS meningkat

Semua kumpulan.
 
                        PETUNJUK :            *** PROGRAM UTAMA              ** PROGRAM SOKONGAN             * PROGRAM SAMPINGAN



                                                 PELAN OPERASI STRATEGI    1


Nama Program  :
Matlamat           :
Objektif             :
Tempoh             :
Sasaran              :
Kos                   :
 
KdiJ , KdiT.
  Meningkatkan  bilangan  pelajar  yang  mendapat  A+  dalam  peperiksaan
  Untuk  meningkatkan  jumlah  pelajar  yang  mendapat  A+  dalam  setiap  kali  peperiksaan
  diadakan.
  Januari hingga  Oktober
  Semua pelajar  Geografi   tingkatan  4  dan  5  (  Kumpulan  Cemerlang  )
  RM 100.00



LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH
STATUS/PELAN KONTIGENSI


1

Mengenalpasti  tahap  pencapaian  pelajar berdasarkan TOV  dalam  peperiksaan

Guru Mengajar

1 hari


2

Menganalisa  pencapaian  pelajar  selepas peperiksaan  PPI , PPT dan PC

S/U Peperiksaan



3

Guru  mata  pelajaran  kenalpasti  pelajar yang  tidak  mendapat  A  dalam  setiap  kali peperiksaan

Guru
 Mata Pelajaran

Selepas analisa peperiksaan


4

Proses Pengajaran  dan Pembelajaran berasaskan :
1.        Sukatan Pelajaran dihabiskan awal.
2.        Pengunaan  LCD  dan  Pengulangan.
3.        Latihan topical  , searas  dan  seiras digunakan.
4.        Motivasi berterusan .

Guru
Mata Pelajaran dan rakan sebaya

Jan - Oktober


5

Pelajar yang telah mencapai target A pada peperiksaan akhir tahun / percubaan akan diberi hadiah sebagai penghargaan


Guru Mata Pelajaran

Jan - Oktober


  


PELAN OPERASI STRATEGI  2


Nama Program  :
Matlamat           :
Objektif             :
Tempoh             :
Sasaran              :
Kos                   :
 
Jejak  Topografi
  Membantu   meningkatkan  aspek  kemahiran  dalam  pentafsiran  peta  topografi.
  Untuk  membolehkan  pelajar  memperolehi  markah  yang  maksima  di bahagian  tafsiran   peta  
  topografi.
  Jan hingga  Oktober
  Semua pelajar   Geografi   tingkatan 4 dan 5     ( Kumpulan cemerlang dan sederhana )
     -



LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH
STATUS/PELAN KONTIGENSI


1

Kenalpasti Tahap  dan  Daerah  kelemahan :
Mengenalpasti  tahap  pencapaian  pelajar berdasarkan TOV  dalam  peperiksaan .

Guru
Mengajar

1
 hari



2

Pelaksanaan :
Ø   Didedahkan  kepada  kaedah menyukat  ,  mengukur  dan  mengira  bearing  , jarak  ,  keluasan dan  kecerunan.
Ø   Mentafsir  peta topografi  serta  mencari  perkaitan antara ciri fizikal  dan budaya  serta  membuat  RMD.




Guru
Mata Pelajaran


10
 bulan


3

Penilaian
Ø   Berdasarkan keputusan peperiksaan.
Ø   Berdasarkan  penilaian  formatif  selepas tamat  sesi  pengajaran.



Guru
M/pelajaran



10
Bulan.




       PELAN OPERASI STRATEGI 3


Nama Program  :
Matlamat           :
Objektif             :
Tempoh             :
Sasaran              :
Kos                   :
 
Grafku  markahku.
  Menyediakan  pelajar  dengan   kemahiran yang mencukupi untuk  menjawab soalan  berformatkan 
  graf  dan  carta.
  Supaya  pelajar  mendapat markah yang maksima  pada topik  ini dalam  SPM yang  bakal  diduduki.
  Januari hingga  Oktober
  Semua  pelajar  T4  dan  T5 (  SEMUA  KUMPULAN  )
  Panitia  Geografi .


LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH
STATUS/PELAN KONTIGENSI


1

Kenalpasti Tahap  dan  Daerah  kelemahan :
Mengenalpasti  tahap  pencapaian  pelajar berdasarkan TOV  dalam  peperiksaan .

Guru
Mengajar

1
 hari


2

Pelaksanaan :
Ø   Didedahkan  kepada  kaedah membina graf  bar /palang  , graf  garisan  dan carta .
Ø   Dedahkan  kaedah pemarkahan yang sebenar  kepada  pelajar.




Guru
Mata Pelajaran


10
 bulan

3

Penilaian
Ø   Berdasarkan keputusan peperiksaan.
Ø   Berdasarkan  penilaian  formatif  selepas tamat  sesi  pengajaran.



Guru
M/pelajaran



10
Bulan.






PELAN OPERASI STRATEGI 4


Nama Program  :
Matlamat           :
Objektif             :
Tempoh             :
Sasaran              :
Kos                   :

 ZERO   Defect   ( TIADA  KECACATAN  )
  Memastikan  pencapaian 100 %  dalam  setiap  kali  peperiksaan
  Untuk memastikan tiada pelajar yang gagal dalam mata pelajaran  Geografi  pada setiap kali
   peperiksaan
  Januari hingga  Oktober
  Semua pelajar  Geografi   tingkatan 4 dan 5 (  SEMUA   KUMPULAN  )
      -


LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH
STATUS/PELAN KONTIGENSI


1

Kenalpasti Tahap  dan  Daerah  kelemahan :
Mengenalpasti  tahap  pencapaian  pelajar berdasarkan TOV  dalam  peperiksaan .

Guru
Mengajar

1
 hari


2

Pelaksanaan :
Ø   Dedahkan pelajar  kepada soalan-soalan searas dan  seiras  SPM                               ( format soalan  objektif  , struktur  dan  esie )  .
Ø   Laksanakan  program latih-tubi  berasaskan  topical .
Ø   Bincangkan  jawapan-jawapan  latihan yang telah dijawap oleh pelajar.


Guru
Mata Pelajaran


10
 bulan

3

Penilaian
Ø   Berdasarkan keputusan peperiksaan.
Ø   Berdasarkan  penilaian  formatif  selepas tamat  sesi  pengajaran.


Guru
M/pelajaran



10
Bulan.






                                     PELAN OPERASI STRATEGI 5


Nama Program  :
Matlamat           :
Objektif             :
Tempoh             :
Sasaran              :
Kos                   :

 KELAS  KECEMERLANGAN  SPM  ( KELAS  SEMARAK )
  Memastikan semua pelajar mencapai keputusan cemerlang dalam SPM
  Pelajar mudah untuk mengingat fakta
  Februari hingga  Oktober
  Semua pelajar  Geografi   tingkatan  5  ( SEMUA  KUMPULAN  )
  RM 50.00

LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH
STATUS/PELAN KONTIGENSI


1

Kenalpasti Tahap  dan  Daerah  kelemahan :
Mengenalpasti  tahap  pencapaian  pelajar berdasarkan TOV  dalam  peperiksaan .

Guru
Mengajar

1
 hari


2

Pelaksanaan :
Ø   Dedahkan pelajar  kepada soalan-soalan searas dan  seiras  SPM  ( format soalan  objektif  , struktur  dan  esie )  .
Ø   Laksanakan  program latih-tubi  berasaskan  topical .
Ø   Bincangkan  jawapan-jawapan  latihan yang telah dijawap oleh pelajar.


Guru
Mata Pelajaran


10
 bulan


3

Penilaian
Ø   Berdasarkan keputusan peperiksaan.
Ø   Berdasarkan  penilaian  formatif  selepas tamat  sesi  pengajaran.



Guru
M/pelajaran



10
Bulan.



                                                                              PELAN OPERASI STRATEGI 6


Nama Program  :
Matlamat           :
Objektif             :
Tempoh             :
Sasaran              :
Kos                   :
 
SEMINAR  KECEMERLANGAN  /  BENGKEL  MENJAWAP SOALAN.
  Meningkatkan  pemahaman pelajar  terhadap  persediaan  menghadapi  peperiksaan .
  Untuk meningkatkan pemahaman pelajar dalam penguasaan isi pelajaran  dan  kaedah  menjawap soalan.
  Jun  dan  Ogos
  Semua pelajar  Geografi   tingkatan 4 dan 5 (  Semua  kumpulan  )
     -


LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH
STATUS/PELAN KONTIGENSI


1

Taklimat  perjalanan  program .


Guru Mata Pelajaran

10 minit




2

Pelaksanaan :
Ø  Seminar  dijalankan .
Ø  Penilaian  dilaksanakan  berasaskan :
1.        Keberkesanan  pengurusan  / kepuasan  pelajar.
2.        Keberkesanan  penyampaian /  kandungan  seminar.




Fasilatatur / penceramah seminar / program.


9 bulan


3

Penilaian
-          Berdasarkan  keputusan  peperiksaan  semasa.


S/U Peperiksaan


9 bulan




           PELAN OPERASI STRATEGI 7


Nama Program  :
Matlamat           :
Objektif             :
Tempoh             :
Sasaran              :
Kos                   :

 SUARA  GEOKITAR  ,   TEAM  GEOGKITAR  dan  LAMAN  ILMU   BLOK   PRAU ,  SMKR .
  Menyediakan   ABM  dan  saluran  maklumat  akternatif  kepada  pelajar.
  Untuk  panduan  dan  rujukan kepada  pelajar  dalam  bentuk  kerja lapangan / akses  kendiri.
  1 hari
  Semua pelajar Geografi   tingkatan 5 (  Semua  pelajar  )
     -

LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH
STATUS/PELAN KONTIGENSI


1

Taklimat  program


Guru Mata Pelajaran





Bergantung kepada tempoh masa yang terdapat dalam  jadual guru semasa.



2

Pelaksanaan :
Ø  Pelajar  didedahkan  kepada  bahan-bahan  alternatif  pengajaran  berdasarkan  keperluan topic pengajaran  semasa.
Ø  Pelajar diberi arahan bagaimana  bahan-bahan alternatif dieksplotasi .
Ø  Pelajar  beraktiviti  mengikut arahan yang  telah disediakan.


Guru Mata Pelajaran


3

Penilaian
-          Penilaian  berbentuk formatif  selepas sesi pengajaran berjalan.

Guru Mata Pelajaran




                                      PELAN OPERASI STRATEGI 8


Nama Program  :
Matlamat           :

Objektif             :
Tempoh             :
Sasaran              :
Kos                   :
 
KERJA  LAPANGAN   (  LAWATAN  DAN LESTARI  HUTAN  BAKAU  )
Memupuk budaya  mencintai Alam Sekitar  dan  melaksanakan  proses pembelajaran berasaskan  akses kendiri.
Mendedahkan  pelajar  kepada akses pembelajaran tentang persekitaran  (  eksplotasi  dan  pengurusan )
4 hari
Semua pelajar elektif Geografi ( Tingkatan 4  dan  5 )
RM 200.00

LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH
STATUS/PELAN KONTIGENSI


1

Pengurusan  program .
Ø  Penyediaan Kertas  kerja program.
Ø  Menyediakan  logistic  program.
Ø  Urusan surat-surat  berkaitan.






Guru Mata Pelajaran






Bergantung kepada keperluan  dan kekangan masa yang telah ditetapkan dalam kertas kerja program yang dirancang.



2

Pelaksanaan :
Ø  Bergerak  ke  kawasan  sasaran.
Ø  Taklimat  keselamatan  & pengisian  aktiviti.
Ø  Peserta  program  beraktiviti.
Ø  Rumusan  tentang  program .
1.        Penilaian  pengurusan  program.
2.        Penilaian  pengisian  program .




3

Penilaian
-          Penilaian  berbentuk  laporan  aktiviti .




CARTA    GANTT
PERANCANGAN  STRATEGIK   SPM  2013 ( TINGKATAN  5 )
SMK  ROMPIN  ,  26800  KUALA  ROMPIN .



Bil

Program / Aktiviti

Bulan


Tindakan

Catatan
JAN
FEB
MAC
APR
MEI
JUN
JUL
OGS
SEPT
OKT
1.
KdiJ , KdiT












1.. Guru m/pelajaran semasa.
2.. Penasihat   kelab/
    persatuan   Geografi
     Alam  sekitar.

2
Jejak  Topografi










3
Grafku   markahku










4
Zero Defect










5
Kelas Semarak










6
Laman  Geografi










7
Seminar kecemerlangan /Bengkel  Menjawap
Peringkat Dalaman.
Peringkat
 Daerah










8
Suara dan  team Geokitar










9
Kerja Lapangan
( Lawatan  dan  Program Lestari Hutan Bakau )













No comments:

Post a Comment