PERANCANGAN
STRATEGIK
M/P GEOGRAFI
SPM 2013.
SMK ROMPIN
26800 KUALA ROMPIN, PAHANG
PANITIA geografi
SMK ROMPIN
26800 KUALA ROMPIN, PAHANG
VISI
SEKOLAH
MERINTIS PEMBAHARUAN
KE ARAH SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI MENJELANG TAHUN 2015
MISI
SEKOLAH
MEMBANGUN DAN MENGEMBANGKAN POTENSI INDIVIDU
UNTUK MEMBENTUK MODAL INSAN YANG BERKETRAMPILAN BERLANDASKAN STANDARD GURU
MALAYSIA, KEPEMIMPINAN DAN PENTADBIRAN BERKUALITI
ANALISIS
PERSEKITARAN
ANALISIS
SWOT/C MATRIK
BIDANG :KURIKULUM PANITIA / UNIT:KEMANUSIAAN /
GEOGRAFI
KEKUATAN ( S )
|
KELEMAHAN ( W )
|
S1 – Guru
berpengalaman dan mengikut
opsyen
S2 - Sumber
kewangan panitia yang stabil
memudahkan untuk pembelian bahan
bagi proses pengajaran dan pembelajaran
S3 – Bilangan
pelajar tidak ramai
memudahkan kawalan
S4 - Kerjasama dan toleransi dengan guru-
guru panitia
Geografi baik
memudahkan proses pengajaran dan
pembelajaran berjalan
dengan lancar
|
W1 - Pelajar yang mengambil Geografi terdiri
daripada pelajar sederhana dan potensi
W2 – Bengkel
kecil dan berkongsi dengan pelajar
Geografi
W3 - Masalah bekalan elektrik
W4 – Pencapaian
GPS bagi mata pelajaran
Geografi masih
di tahap Sederhana
W5 - Tiada buku-buku rujukan bagi mata pelajaran
Geografi di pasaran menyebabkan rujukan
pelajar terhad
W6 - Peralatan di dalam bengkel rosak dan tidak
diselenggara dengan baik
|
PELUANG ( O )
|
ANCAMAN / CABARAN ( T/C )
|
O1 – PIBG –
Tabung kecemerlangan pelajar
O2 – Bilik Akses
Internet
O3 - Kemudahan mencetak soalan mudah
diperolehi
O4 - Berhampiran dengan bandar
memudahkan untuk
pembelian bahan
dan peralatan
|
C1 – Masalah
pengangkutan pelajar ke sekolah
disebabkan jarak rumah
ke sekolah jauh
C2 – Pengaruh
gejala sosial dari persekitaran
C3 – Guru kerap
terlibat dengan aktiviti/kursus
yang dianjurkan
oleh
JPN
C4 –
Ketidakhadiran pelajar ke sekolah yang kerap
mengganggu proses pembelajaran
|
PENJANAAN STRATEGI DENGAN KAEDAH
COWS/TOWS MATRIK
DALAMAN
LUARAN
|
KEKUATAN ( S )
S1 – Guru
berpengalaman dan
mengikut opsyen
S2 – Sumber kewangan panitia
yang stabil memudahkan
untuk pembelian bahan bagi
proses
pengajaran dan
pembelajaran
S3 – Bilangan
pelajar tidak ramai
memudahkan kawalan
S4 - Kerjasama dan toleransi
dengan
guru-guru panitia Geografi
baik memudahkan proses
pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan
lancar
|
KELEMAHAN ( W )
W1 - Pelajar yang mengambil ERT
terdiri daripada pelajar
sederhana dan potensi
W2 – Bengkel
kecil dan berkongsi
dengan pelajar Geografi
W3 - Masalah bekalan elektrik
W4 – Pencapaian
GPS bagi mata
pelajaran Geografi masih
di tahap sederhana
W5 - Tiada buku-buku rujukan
bagi mata pelajaran
Geografi di pasaran
menyebabkan rujukan
pelajar terhad
W6 - Peralatan di dalam bengkel
rosak dan tidak diselenggara
dengan baik
|
PELUANG ( O )
O1 – PIBG –
Tabung
kecemerlangan
pelajar
O2 – Bilik Akses
Internet
O3 - Kemudahan
mencetak
soalan mudah
diperolehi
O4 - Berhampiran
dengan
bandar
memudahkan
untuk pembelian
bahan dan
peralatan
|
STRATEGI KP (SO)
Gunakan kekuatan
untuk mengambil kelebihan dalam sesuatu peluang
|
STRATEGI LP ( WO
)
Mengatasi
kelemahan melalui kelebihan dalam sesuatu peluang
|
ANCAMAN ( T/C )
C1 – Masalah
pengangkutan
pelajar ke sekolah
disebabkan jarak
rumah ke
Sekolah jauh
C2 – Pengaruh gejala
social dari
persekitaran
C3 – Guru kerap
terlibat kursus
dianjurkan oleh
JPN
C4 –
Ketidakhadiran
pelajar ke
sekolah yang
kerap
mengganggu
proses p&p
|
STRATEGI KA ( ST
)
Gunakan kekuatan
untuk mengelak ancaman
|
STRATEGI LA ( WT
)
Meminimumkan
kelemahan dan elakkan ancaman
|
ISU
STRATEGIK , MATLAMAT, OBJEKTIF, KPI DAN SASARAN
BIDANG
: KEMANUSIAAN MATA PELAJARAN
: GEOGRAFI
ISU STRATEGIK
|
MATLAMAT
STRATEGIK
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
Sasaran
|
Strategi /
Program
|
|||||
2011
TOV
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
KdiJ , KdiT
Jejak Topografi.
Grafku
Markahku.
Zero Defect ( Skor A ) .
Kelas Semarak.
Seminar Kecemerlangan dan
bengkel menjawap soalan.
Kerja lapangan
|
||||
Pencapaian calon
elektif Geografi yang kurang cemerlang.
*Kurang berupaya
mengingat fakta , lokasi dan membina
graf dan carta.
**Kurang berupaya
berfikir secara kreatif dan kritis dalam menyelesaikan permasalahan Geografi.
|
Memastikan
kecemerlangan dalam mata pelajaran Geografi
meningkat setiap tahun
|
Memastikan kelulusan 100 % setiap tahun
|
% kelulusan
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
|
Pencapaian sebenar
|
100
|
100
|
100
|
|
|
|
||||
Meningkatkan
pencapaian gred cemerlang setiap tahun
|
Gred A+ hingga A- dalam SPM
|
21.43
|
61.12
|
62.87
|
69.23
|
|
|
|||
Pencapaian sebenar
|
21.43
|
61.12
|
43.24
|
|
|
|
||||
Memastikan
peningkatan dalam GPS
|
Nilai GPS meningkat
|
5.95
|
1.67
|
1.67
|
1.65
|
1.62
|
1.60
|
|||
Pencapaian sebenar
|
5.95
|
1.67
|
2.56
|
|
|
|
PELAN TAKTIKAL
PANITIA GEOGRAFI
BIL
|
PROGRAM
|
T/JAWAB
|
TEMPOH
|
KOS/
SUMBER
|
OUT-PUT
|
KPI
|
PELAN KONTIGENSI
|
KUMPULAN SASARAN
|
||||||||||
1
|
***
KdiJ, KdiT
|
KP/
Guru Mengajar
|
10
bulan
|
RM
100/
Panitia
Geografi
|
Peningkatan
pelajar yang mendapat
A+
hingga A-
|
Bilangan
A+
– A-
|
|
Kumpulan
Cemerlang
|
||||||||||
2
|
***Jejaki
Topografi
|
Guru Mengajar
|
5 bulan
|
-
|
Peningkatan dalam mengingat fakta
|
Peningkatan pencapaian dalam kertas 2
|
|
Kumpulan cemerlang dan sederhana
|
||||||||||
3
|
***Grafku
Markahku
|
Guru Mengajar
|
10 bulan
|
Peruntukan panitia
|
Peningkatan dalam peperiksaan UPT dan SPM
|
Peratus dan GPS meningkat
|
|
Kumpulan cemerlang dan sederhana
|
||||||||||
4
|
***ZERO
Defect ( Skor
A )
|
KP/ Guru Mengajar
|
10 bulan
|
-
|
Pencapaian 100 % dalam UPT & SPM
|
Peratus pencapaian 100 %
|
|
Kumpulan cemerlang & sederhana
|
||||||||||
5
|
**KELAS
SEMARAK SPM
|
KP / Guru Mengajar
|
8 bulan
|
RM 50/
Dana kecemerlangan
|
Peningkatan pencapaian dalam peperiksaan
|
Peningkatan % dan GPS
|
|
Kumpulan cemerlang dan sederhana
|
||||||||||
6
|
**Seminar Kecemerlangan
|
Guru Mengajar/ Rakan sebaya
|
1 hari
|
-
|
Peningkatan pencapaian dalam peperiksaan
|
Peratus dan GPS meningkat
|
|
Kumpulan sederhana
|
||||||||||
7
|
*SUARA GEOKITAR
|
Guru Mengajar
|
3 edisi
setahun
|
-
|
Peningkatan pencapaian dalam peperiksaan
|
Peratus dan GPS meningkat
|
|
Semua kumpulan
|
||||||||||
8
|
*LAWATAN
( Kerja Lapangan )
|
Guru Mengajar
|
3 hari
|
Peruntukan panitia
|
Peningkatan pencapaian dalam peperiksaan
|
Peratus dan GPS meningkat
|
|
Semua kumpulan
|
||||||||||
9.
|
*Lestarikan Hutan Bakau
( Kerja lapangan )
|
Guru Mengajar
|
1 hari
|
Peruntukan panitia
|
Peningkatan pencapaian dalam peperiksaan
|
Peratus dan GPS meningkat
|
|
Semua kumpulan.
|
||||||||||
PETUNJUK
: *** PROGRAM UTAMA ** PROGRAM SOKONGAN * PROGRAM SAMPINGAN
PELAN OPERASI STRATEGI 1
Nama Program :
Matlamat :
Objektif :
Tempoh :
Sasaran :
Kos :
|
KdiJ
, KdiT.
Meningkatkan bilangan pelajar yang mendapat A+ dalam peperiksaan
Untuk meningkatkan jumlah pelajar yang mendapat A+ dalam
setiap kali peperiksaan
diadakan.
Januari hingga Oktober
Semua pelajar Geografi
tingkatan 4 dan
5 ( Kumpulan Cemerlang )
RM 100.00
|
||||
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN KONTIGENSI
|
|
1
|
Mengenalpasti tahap pencapaian pelajar berdasarkan TOV dalam peperiksaan
|
Guru Mengajar
|
1 hari
|
|
|
2
|
Menganalisa pencapaian pelajar selepas peperiksaan PPI , PPT dan PC
|
S/U Peperiksaan
|
|
|
|
3
|
Guru mata pelajaran
kenalpasti pelajar yang tidak mendapat A dalam setiap kali peperiksaan
|
Guru
Mata Pelajaran
|
Selepas analisa peperiksaan
|
|
|
4
|
Proses
Pengajaran dan Pembelajaran berasaskan
:
1.
Sukatan
Pelajaran dihabiskan awal.
2.
Pengunaan LCD
dan Pengulangan.
3.
Latihan
topical , searas dan
seiras digunakan.
4.
Motivasi
berterusan .
|
Guru
Mata Pelajaran dan rakan sebaya
|
Jan - Oktober
|
|
|
5
|
Pelajar yang
telah mencapai target A pada peperiksaan akhir tahun / percubaan akan diberi
hadiah sebagai penghargaan
|
Guru Mata Pelajaran
|
Jan - Oktober
|
|
|
PELAN
OPERASI STRATEGI 2
Nama Program :
Matlamat :
Objektif :
Tempoh :
Sasaran :
Kos :
|
Jejak Topografi
Membantu meningkatkan aspek kemahiran
dalam pentafsiran peta
topografi.
Untuk membolehkan pelajar memperolehi markah yang
maksima di bahagian tafsiran
peta
topografi.
Jan hingga
Oktober
Semua pelajar Geografi
tingkatan 4 dan 5 ( Kumpulan cemerlang dan sederhana )
-
|
||||
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN KONTIGENSI
|
|
1
|
Kenalpasti Tahap
dan Daerah kelemahan :
Mengenalpasti tahap
pencapaian pelajar berdasarkan
TOV dalam peperiksaan .
|
Guru
Mengajar
|
1
hari
|
|
|
2
|
Pelaksanaan :
Ø
Didedahkan kepada
kaedah menyukat , mengukur
dan mengira bearing
, jarak , keluasan dan
kecerunan.
Ø
Mentafsir peta topografi serta
mencari perkaitan antara ciri
fizikal dan budaya serta
membuat RMD.
|
Guru
Mata Pelajaran
|
10
bulan
|
|
|
3
|
Penilaian
Ø
Berdasarkan
keputusan peperiksaan.
Ø
Berdasarkan penilaian
formatif selepas tamat sesi
pengajaran.
|
Guru
M/pelajaran
|
10
Bulan.
|
|
|
PELAN OPERASI STRATEGI 3
Nama Program :
Matlamat :
Objektif :
Tempoh :
Sasaran :
Kos :
|
Grafku markahku.
Menyediakan pelajar dengan kemahiran
yang mencukupi untuk menjawab
soalan berformatkan
graf
dan carta.
Supaya pelajar mendapat markah yang maksima pada topik
ini dalam SPM yang bakal
diduduki.
Januari hingga Oktober
Semua pelajar T4 dan T5 ( SEMUA
KUMPULAN )
Panitia Geografi .
|
||||
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN KONTIGENSI
|
|
1
|
Kenalpasti Tahap
dan Daerah kelemahan :
Mengenalpasti tahap
pencapaian pelajar berdasarkan
TOV dalam peperiksaan .
|
Guru
Mengajar
|
1
hari
|
|
|
2
|
Pelaksanaan :
Ø
Didedahkan kepada
kaedah membina graf bar
/palang , graf garisan
dan carta .
Ø
Dedahkan kaedah pemarkahan yang sebenar kepada
pelajar.
|
Guru
Mata Pelajaran
|
10
bulan
|
|
|
3
|
Penilaian
Ø
Berdasarkan
keputusan peperiksaan.
Ø
Berdasarkan penilaian
formatif selepas tamat sesi
pengajaran.
|
Guru
M/pelajaran
|
10
Bulan.
|
|
|
PELAN
OPERASI STRATEGI 4
Nama Program :
Matlamat :
Objektif :
Tempoh :
Sasaran :
Kos :
|
ZERO
Defect ( TIADA
KECACATAN )
Memastikan pencapaian 100 % dalam setiap kali peperiksaan
Untuk memastikan tiada pelajar yang gagal
dalam mata pelajaran Geografi pada setiap kali
peperiksaan
Januari hingga Oktober
Semua pelajar Geografi
tingkatan 4 dan 5 ( SEMUA
KUMPULAN )
-
|
||||
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN KONTIGENSI
|
|
1
|
Kenalpasti Tahap
dan Daerah kelemahan :
Mengenalpasti tahap
pencapaian pelajar berdasarkan
TOV dalam peperiksaan .
|
Guru
Mengajar
|
1
hari
|
|
|
2
|
Pelaksanaan :
Ø
Dedahkan
pelajar kepada soalan-soalan searas
dan seiras SPM ( format soalan objektif
, struktur dan esie )
.
Ø
Laksanakan program latih-tubi berasaskan
topical .
Ø
Bincangkan jawapan-jawapan latihan yang telah dijawap oleh pelajar.
|
Guru
Mata Pelajaran
|
10
bulan
|
|
|
3
|
Penilaian
Ø
Berdasarkan
keputusan peperiksaan.
Ø
Berdasarkan penilaian
formatif selepas tamat sesi
pengajaran.
|
Guru
M/pelajaran
|
10
Bulan.
|
|
|
PELAN OPERASI STRATEGI 5
Nama Program :
Matlamat :
Objektif :
Tempoh :
Sasaran :
Kos :
|
KELAS KECEMERLANGAN SPM
( KELAS SEMARAK )
Memastikan semua pelajar mencapai keputusan
cemerlang dalam SPM
Pelajar mudah untuk mengingat fakta
Februari hingga Oktober
Semua pelajar Geografi
tingkatan 5 ( SEMUA KUMPULAN )
RM 50.00
|
||||
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN KONTIGENSI
|
|
1
|
Kenalpasti Tahap
dan Daerah kelemahan :
Mengenalpasti tahap
pencapaian pelajar berdasarkan
TOV dalam peperiksaan .
|
Guru
Mengajar
|
1
hari
|
|
|
2
|
Pelaksanaan :
Ø
Dedahkan
pelajar kepada soalan-soalan searas
dan seiras SPM (
format soalan objektif , struktur
dan esie ) .
Ø
Laksanakan program latih-tubi berasaskan
topical .
Ø
Bincangkan jawapan-jawapan latihan yang telah dijawap oleh pelajar.
|
Guru
Mata Pelajaran
|
10
bulan
|
|
|
3
|
Penilaian
Ø
Berdasarkan
keputusan peperiksaan.
Ø
Berdasarkan penilaian
formatif selepas tamat sesi
pengajaran.
|
Guru
M/pelajaran
|
10
Bulan.
|
|
|
PELAN OPERASI STRATEGI 6
Nama Program :
Matlamat :
Objektif :
Tempoh :
Sasaran :
Kos :
|
SEMINAR
KECEMERLANGAN / BENGKEL
MENJAWAP SOALAN.
Meningkatkan pemahaman pelajar terhadap
persediaan menghadapi peperiksaan .
Untuk meningkatkan pemahaman pelajar dalam
penguasaan isi pelajaran dan kaedah
menjawap soalan.
Jun
dan Ogos
Semua pelajar Geografi
tingkatan 4 dan 5 ( Semua
kumpulan )
-
|
||||
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN KONTIGENSI
|
|
1
|
Taklimat perjalanan
program .
|
Guru Mata Pelajaran
|
10 minit
|
|
|
2
|
Pelaksanaan :
Ø
Seminar dijalankan .
Ø
Penilaian dilaksanakan berasaskan :
1.
Keberkesanan pengurusan
/ kepuasan pelajar.
2.
Keberkesanan penyampaian / kandungan
seminar.
|
Fasilatatur / penceramah seminar / program.
|
9 bulan
|
|
|
3
|
Penilaian
-
Berdasarkan
keputusan peperiksaan
semasa.
|
S/U Peperiksaan
|
9 bulan
|
|
|
PELAN
OPERASI STRATEGI 7
Nama Program :
Matlamat :
Objektif :
Tempoh :
Sasaran :
Kos :
|
SUARA GEOKITAR
, TEAM GEOGKITAR
dan LAMAN ILMU
BLOK PRAU , SMKR .
Menyediakan ABM
dan saluran maklumat
akternatif kepada pelajar.
Untuk
panduan dan rujukan kepada pelajar
dalam bentuk kerja lapangan / akses kendiri.
1 hari
Semua pelajar Geografi tingkatan 5 ( Semua
pelajar )
-
|
||||
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN KONTIGENSI
|
|
1
|
Taklimat program
|
Guru Mata Pelajaran
|
Bergantung kepada tempoh masa yang terdapat
dalam jadual guru semasa.
|
|
|
2
|
Pelaksanaan :
Ø
Pelajar didedahkan
kepada bahan-bahan alternatif
pengajaran berdasarkan keperluan topic pengajaran semasa.
Ø
Pelajar
diberi arahan bagaimana bahan-bahan
alternatif dieksplotasi .
Ø
Pelajar beraktiviti
mengikut arahan yang telah
disediakan.
|
Guru Mata Pelajaran
|
|
||
3
|
Penilaian
-
Penilaian berbentuk formatif selepas sesi pengajaran berjalan.
|
Guru Mata Pelajaran
|
|
||
PELAN
OPERASI STRATEGI 8
Nama Program :
Matlamat :
Objektif :
Tempoh :
Sasaran :
Kos :
|
KERJA LAPANGAN
( LAWATAN
DAN LESTARI HUTAN BAKAU )
Memupuk
budaya mencintai Alam Sekitar dan
melaksanakan proses
pembelajaran berasaskan akses kendiri.
Mendedahkan pelajar
kepada akses pembelajaran tentang persekitaran (
eksplotasi dan pengurusan )
4 hari
Semua pelajar
elektif Geografi ( Tingkatan 4
dan 5 )
RM 200.00
|
||||
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN KONTIGENSI
|
|
1
|
Pengurusan program .
Ø
Penyediaan
Kertas kerja program.
Ø
Menyediakan logistic
program.
Ø
Urusan
surat-surat berkaitan.
|
Guru Mata Pelajaran
|
Bergantung kepada keperluan dan kekangan masa yang telah ditetapkan
dalam kertas kerja program yang dirancang.
|
|
|
2
|
Pelaksanaan :
Ø
Bergerak ke
kawasan sasaran.
Ø
Taklimat keselamatan
& pengisian aktiviti.
Ø
Peserta program
beraktiviti.
Ø
Rumusan tentang
program .
1.
Penilaian pengurusan
program.
2.
Penilaian pengisian
program .
|
|
|||
3
|
Penilaian
-
Penilaian berbentuk
laporan aktiviti .
|
|
|||
CARTA GANTT
PERANCANGAN STRATEGIK
SPM 2013 ( TINGKATAN 5 )
SMK ROMPIN
, 26800 KUALA
ROMPIN .
Bil
|
Program / Aktiviti
|
Bulan
|
Tindakan
|
Catatan
|
|||||||||
JAN
|
FEB
|
MAC
|
APR
|
MEI
|
JUN
|
JUL
|
OGS
|
SEPT
|
OKT
|
||||
1.
|
KdiJ
, KdiT
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.. Guru m/pelajaran semasa.
2..
Penasihat kelab/
persatuan Geografi
Alam sekitar.
|
|
2
|
Jejak Topografi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3
|
Grafku markahku
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
4
|
Zero
Defect
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
5
|
Kelas
Semarak
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6
|
Laman Geografi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
7
|
Seminar
kecemerlangan /Bengkel Menjawap
Peringkat
Dalaman.
Peringkat
Daerah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
8
|
Suara
dan team Geokitar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
9
|
Kerja
Lapangan
(
Lawatan dan Program Lestari Hutan Bakau )
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
No comments:
Post a Comment