Saturday, 21 October 2023

     Info Geografi  :

       ( ANALISIS  ITEM SOALAN )

TRANSFORMASI  SPM  2021 - 2023 .



1.0.  Pengenalan .

Bermula  sesi persekolahan 2021 , format peperiksaan SPM telah diubah . Perubahan ini sejajar dengan perubahan korikulum yang telah dilaksanakan dua tahun sebelum itu . Dengan perubahan yang berlaku  , sewajarnya  bentuk pengajaran  guru serta persediaan pelajar juga patut  dan perlu berubah .


2.0.  Perubahan Format .

Hampir keseluruhan format  dan struktur peperiksaan Geografi SPM turut berubah . Perubahan ini dapat dilihat seperti dalam kerangka jadual yang telah disediakan di bawah .


Agihan item soalan mengikut aras kesukaran 


Agihan item mengkit kemahiran 



Agihan format dan soalan  SPM KSSM
( SPM 2021 hingga kajian baru dilaksanakan )





3.0 . Perubahan Cakupan  / Isi .
Selain  perubahan format ,  perubahan cakupan isi juga turut berlaku sejajar dengan kajian semula  kurikulum Geografi KBSM dilaksanakan . Dengan pengenalan kurikulum KSSM  , maka perubahan cakupan turut dialami oleh mata pelajaran Geografi  seperti yang dipaparkan dalam jadual di bawah .


Agihan Tema dan topikal 
Cakupan fakta dalam pembinaan item soalan .
SPM 2021 hingga kajian sukatan baru dilakukan.



4.0. Perubahan Asas Pemarkahan .
Mendasari perubahan-perubahan  tersebut  , maka  sistem pemarkahan peperiksaan SPM turut mengalami perubahan . Biarpun masih mengekalkan  jumlah markah mengikut agihan  40 % bagi kertas 1 dan 100 % bagi kertas 2 , namum agihan kecil markah telah berubah .

Walaupun masih mengekalkan agihan aras kesukaran  5 : 3 : 2  ,  jelas kelihatan wujud elemen-elemen lain yang kadangkala mempengaruhi setiap aras kesukaran item soalan . Pengenalan konsep soalan format RUBRIK  , perlukan penelitian fakta  dan kedalaman huraian untuk menggambarkan kreatif  dan kritisnya jawapan seseorang calon .



5.0. ANALISIS ITEM SOALAN SPM SEMASA  DAN 
                     KEPERLUAN  JAWAPAN CALON . 

           

-        Rangsangan  / Stimulus : Peta Topografi.
-     Melibatkan  Kemahiran :
  -   Rujukan Grid : Garisan Grid ( pertindanan garisan  timuran / 
      utaraan )
  - Ketinggian : Tanda tinggi ( sela  kontor , stesen trigonometri , 
                           tanda tinggi  , tanda aras,
 -  Jarak / panjang : gunakan skala.
 -  Anggaran luas  : gunakan skala.
 -  Arah                  : gunakan tanda arah mata angin  / Tanda arah 
                                utara .
-  Tafsiran peta      :  Simbol  / kotak petunjuk .
-  Rujukan  Blog Cgu Deen Kuala Rompin
         https://cgdeen.blogspot.com/2020/04/tips-mentafsir-peta-topografi-satu.html





- Melibatkan  penguasaan  kemahiran  :
   1.    Membina graf palang , graf garisan  dan  carta  pai yang 
          mempunyai ciri-ciri yang lengkap  / sempurna .
          *Kalau graf  pastikan  ada paksi menegak  & paksi melintang .            skala  , tajuk  , petunjuk  , plotan . Carta pai pula mesti ada 
             tajuk  , plot dan sektor   , jejari  dan petunjuk . 
   2.    Menganalisa  data graf / carta .
          - Menggambarkan pola aliran 
               ( penggunaan istilah " meningkat / peningkatan  , merosot / 
               penurunan  , stabil / tiada perubahan  , tertinggi / maksima                   ,  terendah / minima  , purata  / min - biasakan  penggunaan 
               Istilah " kadar " mendahului  kata kerja .                                               Contoh : Kadar  peningktan  , kadar penurunan. 
          - Merumus data :
             - Berupaya menghubungkaitkan pola aliran data dengan 
                pelbagai  elemen yang mungkin  mengganggu  / 
               membentuk  arah & pola  aliran  data . 
             - Kaji elemen-elemen  pempengaruh  yang mungkin 
               dominan  dalam  mempengaruhi  aliran data  / perubahan  
                data dll:  
              - Mungkin  dalam  bentuk faktor  , kepentingan  dan   
                 cabaran / halangan .
              - Pempengaruh huraian  banyak dipengaruhi oleh faktor 
                 rasional / logik / kewajaran  - yang menjadi asas 
                 pertimbangan dalam pembinaan skema  peperiksaan .
                      - Rujukan Blog Cgu Deen Kuala Rompin :
                       https://cgdeen.blogspot.com/2020/09/tips-kaedah-membina-carta-pai.html





-  Melibatkan  penguasan kemahiran menyampaikan  / mengolah 
    jawapan yang terus berfakta tanpa huraian / olahan yang panjang . 
-  Ciri jawapan : mesti tepat  , ringkas  dan padat.
-  Penggunaan laras bahasa  Geografi yang tepat amat penting untuk 
    menggambarkan  jawapan calon yang jelas .
     Cth : Kemusnahan habitat flora  dan fauna  bukan  kemusnahan 
               tempat tinggal flora  dan fauna .
-  Pengunaan  kata penegas  , penanda wacana dll yang tepat  .
    Cth :  Proses penebangan hutan yang tidak terkawal .







-     Perlu menguasai kemahiran mengingat  lokasi  dan pelbagai  
     elemen  menarik di sesuatu kawasan di dalam peta  atau glob . 
-    Gunakan  penanda lokasi yang terhampir untuk mengingat lokasi 
      yang ingin diingat kedudukannya.







- Memerlukan pelbagai kemahiran  seperti  
      1. Menguasai fakta  - kuasai melalui pembacaan .
      2. Mempunyai kosa kata / perbendaharaan  kata yang luas.
      3. Mempunyai kemahiran / kematangan  mengolah  fakta dalam 
          ayat yang  lengkap  serta olahan  yang menarik .
-  Perlu menggunakan  beberapa kaedah huraian  yang berbeza 
    untuk  menghuraikan  persoalan isu yang berbeza .
     1. Apakah  -  Nyatakan sahaja .
     2. Mengapakah / mengapa   - Perlu memberi alasan / sebab.
         Sebab - mengkin dalam kontak faktor  , kepentingan  , 
         halangan  /cabaran  dll.
     3. Bagaimanakah / bagaimana -  Perlu menjelaskan kronologi 
         kejadian  / proses .
         Kronologi  -  Mungkin perlu menjelaskan  aktiviti / punca 
      


No comments:

Post a Comment