Saturday, 21 October 2023

 Info Geografi  :

                              UASA 

( PENILAIAN  MENENGAH  RENDAH )


1.0. Pengenalan .

Sistem penilaian KSSM  yang terkini  bagi menggantikan  sistem pentaksiran  lama yang digunapakai  dalam KBSM . Sistem  ini lebih mesra sekolah  dan guru .  Sebahagian daripada penilaian akan dikendalikan oleh guru dalam kelas / darjah  dan sebahagian sahaja yang akan diuruskan secara berpusat . 


2.0. UASA  &  PBD.

 - Merupakan proses  yang  merangkumi SK ( Standart Kandungan / Perkara  yang perlu dipelajari oleh pelajar dalam 1 set tempoh masa  pembelajaran  ) , SP ( Standart Pembelajaran / Penetapan indikator / kriteria standart pembelajaran yang perlu dikuasai oleh pelajar )  dan  SP ( Standart Pencapaian  / satu set hasil pembelajaran yang perlu dikuasai selepas tamat tempoh masa pembelajaran ). 


3.0. Format Pentaksiran Baru .

Pentaksiran baru KSSM bagi  menengah rendah  ( Ting. 1 , 2  dan 3 ) merupakan pentaksiran yang bersifat holistik  dan mempunyai 6 tahap penguasaan .

Tahap 1 : Tahu perkara asas fakta dan kemahiran Geografi .

Tahap 2 :  Faham tentang pengetahuan  dan kemahiran Gegorafi.

Tahap 3 :  Aplikasi pengetahuan dan kemahiran Geografi.

Tahap 4 :  Kuasai pengetahuan  dan kemahiran Geografi .

Tahap 5 :  Berupaya  menilai pengetahuan dan kemahiran Geografi  

                  dalam situasi  baru secara bersistematik / berstruktur dan 

                  kekal . 

Tahap 6 :  Berupaya menghasilkan idea / inovasi baru dalam 

                 persekitaran baharu berdasarkan pengetahuan  dan 

                 kemahiran Geografi yang dikuasai .

* Semua penguasaan pengetahuan  dan kemahiran ini mestilah dalam kerangka  sikap positif terhadap alam  sekitar .


* Secara umumnya :

Junstifikasi tahap penguasaan banyak dipengaruhi oleh penggunaan  kontruks  / kata tugas   yang membentuk item penilaian  / soalan .

Tahap 1 : menyatakan /  menyenaraikan  / menamakan dll.

Tahap 2 : Menjelaskan / menerangkan  / memberi contoh dll.

Tahap 3 : Mengelaskan / menghubungkaitkan dll.

Tahap 4 : Membandingkan  / menghuraikan  dll.

Tahap 5 :  Membahaskan .

Tahap 6 :  Menghasilkan / Mencadangkan / merumuskan dll.

# Memahami konsep ( konstruk  / kata tugas )  ini adalah perlu untuk meletakkan prestasi pelajar pada lajur yang sesuai  agar tahap penguasaan yang ingin diberikan mengikut justifikasi yang paling tepat / sesuai / ranggi .



4.0. Format Cakupan .

       4.1. Unit Kemahiran 1 :

               4.1.1.  Jadual  dan graf.

               4.1.2.  Carta.

               * Rujukan pada Blog Cg Deen Kuala Rompin .

            - https://cgdeen.blogspot.com/2020/08/tips-membina-graf- bar.html.

                 -https://cgdeen.blogspot.com/2020/09/tips-kaedah-membina-carta-pai.html


        4.2. Geografi Fizikal : Tumbuhan semula jadi  dan hidupan liar 

               4.2.1. Pengaruh persekitaran fizikal terhadap kepelbagaian.

               4.2.2. Tumbuhan semulajadi di Malaysia.

              4.2.3.  Hidupan liar di Malaysia .

              * Rujukan pada Blog Cgu Deen Kuala Rompin ( sekadar 

                 kongsian )

     https://cgdeen.blogspot.com/2020/11/info-tumbuh-tumbuhan-semulajadi.html

               -  https://cgdeen.blogspot.com/2022/07/info-laba-vs-liabiliti.html


      4.3.  Geografi Manusia : Sumber semulajadi & kegiatan 

               ekonomi.

               4.3.1. Sumber semulajadi di Malaysia.

               4.3.2.  Kegiatan ekonomi di Malaysia .

            * Rujukan Blog Cg Deen Kuala Rompin ( sekadar kongsian )

          - https://cgdeen.blogspot.com/2021/09/t7t5-sumber-tenaga.html

              -https://cgdeen.blogspot.com/2021/09/t9t5-kegiatan-ekonomi-utama-1.html


       4.5. Dunia,

              4.5.1. Tumbuhan semulajadi  dan hidupan liar dunia .

              4.5.2.  Sumber semula jadi  dan  kegiatan ekonomi dunia .

             * Rujukan Blog Cg Deen Kuala Rompin (Sekadar kongsian)

          -https://cgdeen.blogspot.com/2021/09/555-tumbuh-tumbuhan-semulajadi-dan.htm 

       

4.6. Isu  dan Pengurusan Alam Sekitar . 

              4.6.1. Sumber hutan .

              4.6.2.  Kitar Semula.

  * Rujukan Blog Cg Deen Kuala Rompin (Sekadar kongsian)

     https://cgdeen.blogspot.com/2020/04/tema-tumbuh-tumbuhan-semulajadi.html

        -https://cgdeen.blogspot.com/2023/03/3r-kitar-semula-asas-perkembangan.html


* Guru / penilai perlu menguasai cakupan fakta / pengetahuan terlebih dahulu agar proses pdpc  dan penilaian lebih mobil / anjal  dan tidak rigid . 

              


5.0. Aplikasi  Pembinaan   dan  Penggunaan Intrumen  Pentafsiran .

Foto 1

Berdasarkan  foto  1 ,  Junstifikasi tahap penguasaan pelajar boleh ditetapkan  oleh guru  dengan  penggunaan  kontruks  / kata tugas   yang sesuai bagi menetapkan  aras  dan iras soalan  yang sesuai  seperti dalam contoh  di bawah . 

*         ( Sekadar contoh untuk pemahaman guru . Guru boleh menghasilkan pelbagai bahan  dengan menggunakan intrumen sendiri ) dalam pelbagai  aktiviti / kaedah pengajaran  semasa seperti  sesi soal jawab  , perbincangan  , main peranan  , perbahasan  & pelbagai aktiviti yang difikirkan wajar ).



Tahap 1 : menyatakan /  menyenaraikan  / menamakan dll.

Situasi : Pelajar sekadar berupaya menamakan / menyatakan  / menyenaraikan  sesuatu isu / fakta .

Contoh soalan : 

1. Nyatakan jenis pencemaran dalam foto di atas .

     ...........................................................................................

2. Senaraikan  bahan-bahan cemar yang menjadi punca pencemaran 

     dalam foto di atas .

     .............................................................................................



Tahap 2 : Menjelaskan / menerangkan  / memberi contoh dll.

Situasi : Pelajar berupaya menerangkan / mengolah  dan menjelaskan sesuatu isu / tema dengan  berstuktur   dan  jelas  mengikut kronologi .

Contoh soalan : 

1. Terangkan  kesan pencemaran  dalam foto di atas kepada 

      kehidupan seharian penduduk .

     .........................................................................................

      ........................................................................................

2.  Jelaskan  langkah-langkah yang boleh diambil bagi mengatasi 

      masalah pencemaran dalam foto di atas .

      ........................................................................................

      .........................................................................................



Tahap 3 : Mengelaskan / menghubungkaitkan dll.

Situasi : Pelajar berupaya  mengekelaskan  / mengubungkaitkan sesuatu  isu  dengan isu lain  dengan jelas  , teratur  dan mengikut kronologi yang wajar / rasional .

Soalan  1 : 

Jelaskan  bagaimanakah aktiviti  pertanian menjadi    punca  pencemaran dalam foto di atas .

...................................................................................................

...................................................................................................

   


Tahap 4 : Membandingkan  / menghuraikan  dll. 

Situasi : Pelajar berupaya  menghuraikan  / membeza bandingkan  sesuatu isu dangan isu yang lain dengan jelas . 

Soalan  1 : 

Berdasarkan  foto/ gambar di atas  ,  mengapakah terdapat perbezaan  antara sungai di negara X  dan di negara Y.

.....................................................................................................

......................................................................................................

 

Tahap 5 :  Membahaskan .

Situasi : Pelajar boleh menyatakan pro & kontra  , kebaikan & keburukan sesuatu berdasarkan situasi yang dijadikan sebagai rangsangan / isu . 

Soalan  1 : 

Bincangkan  kesan  positif  dan negatif  perkembangan  aktiviti  pertanian terhadap alam sekitar fizikal  dan budaya sesuatu kawasan .

......................................................................................................

 .....................................................................................................

.......................................................................................................


Tahap 6 :  Menghasilkan / Mencadangkan / merumuskan dll.

Situasi : Pelajar berupaya mencadangkan idea / solusi  / penyelesaian  yang baru @ memberi nilai tambah / menambah baik  terhadap  idea / solusi yang sedia ada .

Soalan 1 : 

Cadangkan   langkah-langkah yang boleh diambil bagi mengatasi      masalah pencemaran Sungai Kelang yang semakin tercemar .

..................................................................................................

.................................................................................................



6.0. Format  Penilaian dan pemarkahan  ( UASA ) .

Format pentaksiran  UASA  2023 . 


6.1. Contoh-contoh soalan  UASA .

6.1.1. Contoh Soalan Objektif Aneka Pilihan (  OAP  ) .





6.1.2. Contoh Soalan  Respon Terhad  ( SRT  )

Soalan 3  berdasarkan foto 3 .

Foto 3 

3 ( a )  Apakah jenis hutan dalam foto 3 

          .................................................................................                                                                                               ( 1m )

    ( b )  Nyatakan dua jenis  tumbuhan semula  jadi dalam                              hutan tersebut. 

          I).....................................................................................

          II ) ..................................................................................

                                                                                      ( 2m ) 


    ( c )  Senaraikan  tiga  aktiviti   penduduk   yang boleh 

            menjejaskan  pertumbuhan hutan  tersebut .

            I)  .................................................................................

            II) .................................................................................

           III) ..................................................................................

                                                                                     (  3m ) 


  ( d )  Terangkan  kepentingan  hutan tersebut terhadap                                 alam sekitar  fizikal .

            I )..................................................................................

                ................... ..............................................................

            II ) ................................................................................

                  ................................................................................

                                                                                        ( 4m )

     


6.1.3. Contoh Soalan Respon Terhad  Terbuka  ( SRTb  ).


 Bahagian  C

( 20 markah )

Jawab mana-mana dua soalan  daripada bahagian ini .


4 ( a ) Huraikan faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan   

           Hutan Konifer .                                                        ( 6m )

   ( b )  Jelaskan tentang   pengaruh tanih aridisols terhadap 

            tummbuh-tumbuhan dan hidupan liar di gurun panas. 

                                                                                            ( 4m )


5 ( a ) Bagaimanakah  tumbuh-tumbuhan semula jadi  memberi 

           manfaat  kepada alam sekitar  manusia   dan negara ?  

                                                                                            ( 6m )

   ( b ) Terangkan kesan negatif  penerokaan hutan  terhadap 

          tumbuh-tumbuhan semulajadi .                                ( 4m )


6 ( a )  Bagaimanakah kegiatan manusia mengancam  hidupan liar di 

            Malaysia ?                                                                       ( 6m )

    ( b )  Jelaskan tujuan  kerjaaan menubuhkan  pusat konservasi dan 

             taman negara.                                                                 ( 4m )


7 ( a ) Terangkan ciri-ciri sumber tenaga alternatif.                   ( 4m )

   ( b )  Huraikan dua kepentingan sumber hutan dalam 

           pembangunan  ekonomi di Malaysia .                            ( 6m )


                             KERTAS PEPERIKSAAN TAMAT. 











No comments:

Post a Comment