PROGRAM KECEMERLANGAN
STPM 2012
SMK
ROMPIN
“
KEJAYAAN DIJULANG
KECEMERLANGAN DITATANG ‘
SIRI 1
Intipati Program
Program
ini dirangka bagi menyediakan calon-calon STPM 2012 dengan penguasaan
fakta dan kemahiran menghurai yang sewajarnya dikuasai.
Arahan Am :
Modul ini terbahagi
kepada 2 bahagian . Bahagian A mengandungi
6 kerangka set jawapan yang boleh digunakan sebagai isi-isi penting
jawapan dan boleh disusun bentuk petikan yang lengkap.
Bahagian
B pula mengandungi set-set soalan yang mempunyai pola
soalan saras dan seiras STPM yang perlu
dijawap oleh semua calon.
Arahan kepada
semua calon .
1.
Sila
jawab semua soalan yang
disediakan.
2.
Panjang jawapan
mestilah mengikut agihan markah yang disediakan dalam ( )
yang terdapat dihujung setiap
soalan.
3.
Setiap
perenggan secara umumnya akan diperuntukkan
2 markah dengan syarat perenggan tersebut terdiri daripada 7 hingga 12 ayat , yang terdiri daripada bahagian :
3.1.
Penegasan ayat –
mesti mengandungi idea utama.
3.2.
Huraian idea utama – mesti berkaitan / membawa makna /
penjelasan kepada idea utama.
3.3.
Contoh yang sesuai /relevan dengan isi
dan huraian.
4.
Calon-calon dinasihatkan menstrukturkan jawapan mengikut kaedah-kaedah menghuraikan yang
telah didedahkan oleh guru.
4.1.
Soalan berbentuk definisi , maksud , konsep – gunakan kaedah ABC
atau ACC.
4.2.
Soalan berbentuk
faktor , sumbangan – gunakan kaedah AB/MC.
4.3.
Soalan berbentuk
kesan – gunakan kaedah APPKC
4.4.
Soalan berbantuk langkah – gunakan kaedah ABMC/S.
( Walaubagaimanapun calon digalakkan
menggunakan kreativiti
masing-masing semasa mengolah jawapan masing-masing ).
5.
Sila jawap semua
soalan mengikut jangka masa yang telah ditetapkan ( 1
minggu 1
set soalan ).
6.
Semua kerja perlu diserahkan untuk semakan pada minggu pertama Jan 2012.
7.
Sila hubungi cikgu M. Zainudin ( 013-9868476 ) , jika
terdapat sebarang
masalah.
Bil. Minggu
|
Tajuk /
soalan
|
Catatan
|
|||||||||||||||||||||
M1
28/11-03/12
|
soalan latihan :
1.
Apalah yang dimaksudkan
dengan
Model Peralihan
Demografi. ( 3 markah )
2. Jelaskan tahap-tahap
perkembangan struktur kependudukan yang terdapat dalam sesebuah
negara yang anda kaji dan nyatakan
sebabnya.
(
8 markah )
3. Huraikan
kesan-kesan tumupuan penduduk /
kepadatan penduduk terhadap aspek alam
sekitar fizikal di sesuatu kawasan
yang anda kaji.
( 9 markah )
|
||||||||||||||||||||||
M2
05/12-10/12
|
Jadual di atas
menunjukkan jumlah penduduk dan
keluasan
negeri-negeri terpilih di Malaysia pada tahun 2001.
Soalan latihan .
1. Binakan graf bar yang sesuai untuk menggambarkan data- data
yang
terdapat dalam jadual di atas.
( 9 markah ).
2. Kirakan kepadatan penduduk bagi
setiap negeri yang terdapat dalam
jadual di atas.
( Pengiraan perlu dinyatakan dalam jawapan anda.
(
6 markah ).
3. Jelaskan
mengapakah terdapat ketidakseimbangan taburan penduduk antara negeri-negeri di Malaysia.
( 8 markah ).
4.
Apakah langkah-langkah yang
boleh diambil untuk
menyeimbangkan taburan penduduk di Malaysia.
( 8 markah )
|
||||||||||||||||||||||
M3
12/12-16/12
|
Soalan latihan .
1. Apakah yang
dimaksudkan dengan ekosistem.
( 5 markah )
2. Huraikan
bagaimana elemen-elemen geografi alam \
sekitar fizikal empengaruhi elemen-elemen geografi alam sekitar manusia di sesebuah kawasan.
( 10 markah )
| ||||||||||||||||||||||
M4
19/12-3/12
|
Soalan latihan :
1. Apakah yang
dimaksudkan dengan piramid penduduk.
( 3 markah ).
2. Huraikan
ciri-ciri piramid penduduk di atas.
( 6 markah )
4. Jelaskan kesan kependudukan terhadap dasar-dasar kerajaan.
( 8 markah )
5.
Huraikan kesan
kawalan kelahiran oleh kerjaaan
terhadap pertumbuhan penduduk di sesebuah negara
( 8 markah )
|
||||||||||||||||||||||
M5
26/12-31/12
|
Soalan latihan.
1. Apakah yang dimaksudkan dengan sumber tenaga yang boleh
diperbaharui.
( 3 markah )
2. Senaraikan lima jenis sumber tenaga yang boleh diperbaharui.
( 3 markah )
3.
Huraikan
kebaikan penggunaan sumber
tenaga boleh diperbaharui terhadap
kualti alam persekitaran
fizikal di sebuah
negara yang anda kaji.
( 9 markah ) |
||||||||||||||||||||||
EXTRA
Soalan.
|
Soalan latihan
:
1. Apakah yang dimaksudkan
dengan aktiviti pertanian pindah.
(
3 markah )
2. Jelaskan bagaimana aktiviti pertanian pindah memberi impak negatif terhadap alam sekitar.
( 8 markah )
3. Apakah strategi pembangunan luar bandar yang dilaksanakan
oleh negara Malaysia.
( 8 markah )
|
Selamat menjawab ,
semoga orakan langkah mengukuhkan persediaan STPM 2012.
Anda cemerlang jika itu yang anda mahukan !.....
Bisikan pada diri ... aku insan cemerlang !.... setiap
detik !
Insya”Allah .. anda akan sentiasa cemerlang !.
Kecemerlangan anda ... kebanggaan saya !.
No comments:
Post a Comment