Tuesday 26 July 2022

 Info Geografi :

TEORI TINDELL

 ( TEORI 

INTREPRETASI  PERSEKITARAN )

PEMUDAHCARA  PEMBELAJARAN GEOGRAFI .


1.0. Pengenalan .




2.0. Teori Tindell.


         2.1.  Pengenalan  Teori Tindell.



- Teori pembelajaran berasaskan interpretasi  persekitaran  . Teori ini  menggunakan elemen-elemen persekitaran  yang terdapat dalam sistem bumi  sebagai medium / rangsangan  / bahan dalam  proses pembelajaran terutama dalam  tema-tema pembelajaran yang berkaitrapat dengan alam sekitar & tindakan manusia .


        2.2.  Prinsip-Prinsip Teori Tindell. 



2.2.1.    Interpretasi .
2.2.2.    Daya  tarikan .
2.2.3.    Pendedahan .
2.2.4.    Kefahaman .
2.2.5.    Penghargaan .
2.2.6.    Perlindungan .



3.0. Konsep Persekitaran dalam  Pembelajaran 

         Geografi.

    -  Umumnya  , tema bumi ( Alam Sekitar Fizikal )  akan membincangkan  dalam dua subtopik :


3.1. Sistem bumi .


Sistem  bumi .
          

3.2. Struktur bumi .

Struktur  bumi .



4.0. Hubungkait  Persekitaran Fizikal   dengan Persekitaran  Budaya . 


Persekitaran fizikal  / alam sekitar fizikal merupakan ruang untuk pelbagai aktiviti manusia . Interaksi manusia  dan alam sekitar fizikal akan menghasilkan alam sekitar budaya / alam sekitar manusia / pandang darat budaya .
- Umumnya  , Sebagai agen perubahan   ,  interaksi manusia  dan alam sekitar  yang  berlaku adalah   disebabkan oleh matlamat mengekplotasi / membangunkan / menggunakan pelbagai  sumber alam  yang wujud  dipersekitaran mereka  lalu    menghasikan perubahan yang positif ( memenuhi  kepentingan )  ataupun  memberi  kesan  negatif  ( impak  dan dampak / kemusnahan )  kepada alam sekitar manusia  . 



4.0. Implimentasi Teori Tindell dalam Proses Pembelajaran Geografi .

-  Teori  Tindell  /  Teori Interpretasi  Persekitaran   merupakan antara  kaedah pengajaran  dan pembelajaran  yang  berupaya meningkatkan pemahaman  pelajar  terhadap pelbagai kejadian  dan femonema yang berlaku dalam kehidupan seharian manusia.

-  Mendasari perjalanan  hidup seharian  / pengalaman hidup yang dilalui ,  teori ini akan memudahkan  pelajar / guru memahami konsep-konsep  asas dalam  dalam  proses  pengajaran / pembelajaran  mereka .  Jauh dari itu  ,   mereka akan berupaya menstruktur   / memberi justifikasi / mencerakin  isu-isu yang  melingkungi  persekitaran  hidup mereka  dan menjadikannya sebagai salah satu elemen utama dalam proses pengajaran  dan  pembelajaran dalam kelas . Keupayaan guru mengintrepretasi  persekitaran pelajar dan menerapkannya  sebagai salah satu elemen pembelajaran  akan menjadikan proses pengajaran  /  pembelajaran lebih mudah disampaikan  dan difahami oleh pelajar. 

-   Teori ini juga amat selari dengan  prinsip pedagogi  pembelajaran berkesan yang menekankan proses pembelajaran perlulah dirancang dengan mengambilkira pengalaman sedia ada / pengetahuan sedia ada  pelajar . Percambahan  ilmu  /fakta perlulah  didasarkan  kepada  perkara-perkara yang wujud dalam jangkau pemikiran pelajar  kepada elemen-elemen / unsur-unsur pengetahuan  yang lebih  abstrak /  .  

-  Pembimbing yang baik merupakan guru yang berjaya mengaitkan isi pengajaran  / pembelajaran  yang akan diajar dengan  pengalaman / pengetahuan  sedia ada pelajar .


5.0. Kaedah Pengajaran / Pembelajaran yang boleh digunakan dalam  Implimentasi Teori Tindell dalam Proses Pembelajaran Geografi .

5.1 . Kaedah  Main peranan / simulasi .

5.2.  Kaedah Analogi .

5.3.  Kaedah  Inkuiri  / penemuan .

5.4.  Kaedah Penyelesaian Masalah.

No comments:

Post a Comment