Info Geografi :
TEORI TINDELL
( TEORI
INTREPRETASI PERSEKITARAN )
PEMUDAHCARA PEMBELAJARAN GEOGRAFI .
1.0. Pengenalan .
2.0. Teori Tindell.
2.1. Pengenalan Teori Tindell.
3.0. Konsep Persekitaran dalam Pembelajaran
Geografi.
- Umumnya , tema bumi ( Alam Sekitar Fizikal ) akan membincangkan dalam dua subtopik :
3.1. Sistem bumi .
![]() |
Sistem bumi . |
4.0. Hubungkait Persekitaran Fizikal dengan Persekitaran Budaya .
- Persekitaran fizikal / alam sekitar fizikal merupakan ruang untuk pelbagai aktiviti manusia . Interaksi manusia dan alam sekitar fizikal akan menghasilkan alam sekitar budaya / alam sekitar manusia / pandang darat budaya .
4.0. Implimentasi Teori Tindell dalam Proses Pembelajaran Geografi .
- Teori Tindell / Teori Interpretasi Persekitaran merupakan antara kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berupaya meningkatkan pemahaman pelajar terhadap pelbagai kejadian dan femonema yang berlaku dalam kehidupan seharian manusia.
- Mendasari perjalanan hidup seharian / pengalaman hidup yang dilalui , teori ini akan memudahkan pelajar / guru memahami konsep-konsep asas dalam dalam proses pengajaran / pembelajaran mereka . Jauh dari itu , mereka akan berupaya menstruktur / memberi justifikasi / mencerakin isu-isu yang melingkungi persekitaran hidup mereka dan menjadikannya sebagai salah satu elemen utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas . Keupayaan guru mengintrepretasi persekitaran pelajar dan menerapkannya sebagai salah satu elemen pembelajaran akan menjadikan proses pengajaran / pembelajaran lebih mudah disampaikan dan difahami oleh pelajar.
- Teori ini juga amat selari dengan prinsip pedagogi pembelajaran berkesan yang menekankan proses pembelajaran perlulah dirancang dengan mengambilkira pengalaman sedia ada / pengetahuan sedia ada pelajar . Percambahan ilmu /fakta perlulah didasarkan kepada perkara-perkara yang wujud dalam jangkau pemikiran pelajar kepada elemen-elemen / unsur-unsur pengetahuan yang lebih abstrak / .
- Pembimbing yang baik merupakan guru yang berjaya mengaitkan isi pengajaran / pembelajaran yang akan diajar dengan pengalaman / pengetahuan sedia ada pelajar .
5.0. Kaedah Pengajaran / Pembelajaran yang boleh digunakan dalam Implimentasi Teori Tindell dalam Proses Pembelajaran Geografi .
5.1 . Kaedah Main peranan / simulasi .
5.2. Kaedah Analogi .
5.3. Kaedah Inkuiri / penemuan .
5.4. Kaedah Penyelesaian Masalah.
No comments:
Post a Comment