Info Geografi : KITAR SEMULA BERMULA DARI
RUMAH KE KOMUNITI . JUM BUDAYAKAN !.........
1.0. Pengenalan.
Pendidikan yang paling efektif adalah proses peniruan yang paling berkesan . Melalui proses peniruan aktif , anak-anak biasanya lebih mudah mengikut dan mengamalkan apa yang mereka lihat , rasa dan lalui . Justeru inilah , maka tabiat menghargai kelestarian alam sekitar perlu dipupuk dan disemarakkan sejak anak-anak ini masih kecil . Masyarakat Jepun misalnya , budaya menghargai dan menghayati alam sekitar dipupuk kepada generasi muda sejak mereka kecil lagi .
Sebagai ruang pendedahan awal kepada kanak-kanak , institusi keluarga di rumah wajar menjadi rujukan asas kepada pembentukan karektor seseorang kanak-kanak yang mesra alam dan perihatin terhadap kelestarian persekitaran .
Antara langkah untuk menyemarakan aktiviti kitar semula di rumah ialah :
1. Ibubapa menyediakan persekitaran khas pengumpulan barangan kitar semula . Tidak perlu ruang yang luas , tetapi cukup sekadar untuk menjelaskan bahawa item-item tertentu perlu diasingkan jika ingin dilupuskan .
2. Ibubapa menyediakan galakkan kepada anak-anak untuk menanamkan minat mereka untuk mengamalkan budaya kitar semula. Didik mereka , setiap benda / barangan ada sumber dan nilainya . Keupayaan kita menerapkan nilai-nilai ini - akan mengembangkan potensi anak-anak kearah budaya menghargai sumber dan meningkatkan persepsi / pemahaman anak-anak terhadap konsep ekonomi kitaran secara tidak langsung .
Perkenalkan anak-anak kepada budaya menghargai barangan dan pelupusan dengan cara yang betul akan menjimatkan sumber dan memajukan sektor ekonomi kitaran. |
4. Sebagai role model kepada anak-anak , ibubapa juga perlu sentiasa berusaha mengamalkan aktiviti kitar semula di rumah dan di peringkat komuniti .
2. Foto bergambar .
No comments:
Post a Comment