Catatan Pengalaman :
PENGURUSAN SUKAN TAHUNAN SEKOLAH
( KOT )
SATU BEBAN
@
PENEROKAAN PENGALAMAN .
Sekadar renungan !.... Impakkan diri demi kejayaan & kecemerlangan . |
1.0. Pengenalan :
Alahai ...... TORA datang lagi !.......... Ngurus KOT 2023 merupakan rencaman tugasan yang tak lah terlalu membebankan berbanding lipatan sejarah lampau . Dulu pengurusan KOT , A ke Z . Bukan kerana tiada kepercayaan kepada orang lain & bukan juga tak mahu berkongsi kemahiran . Tetapi lebih kepada memudahkan kerja rerakan . Kerja teknikal pengurusan KOT yang perlukan komitmen dan tumpuan yang tinggi kita yang buat & yang mudah-mudah kita kasi kekawan . . Lagipun senang untuk selaraskan keperluan pengurusan , perjalanan pertandingan dengan KPI pengurusan pengendalian KOT yang kita nak . Selaras dengan keperluan data untuk program pembangunan atlit . Itulah cerita dulu2 . Puluhan tahun lalu.
La nih mudah ....... & lagi dipermudahkan !..... Belum sempat duduk sudah melunjur kata orang dulu-dulu !....... Itulah uniknya pengurusan di hujung usia . Tkasih JK penganjur KOT 2023 .
Nak kata merajuk !.... bukanlah ragam kita . Ungkapan " kita gila kerja " , ungkapan Mr. Ong Swee Meng ( SU NUTP Pahang ) & kekawan geng Team Olahraga MSS Pahang cukup-cukup bermakna , seusai bersemangatnya mengurus anak-anak MSSP dan MSSM zaman muda-muda dulu . Masih kuat terpahat dan kukuh membara . Kalau boleh .... biarlah perjuangan ini ampuh hingga ke punch card terakhir . Biarpun dilontarkan dengan ungkapan , " cukup-cukuplah teww !... , " kasilah orang lain ! .... , awak tew dah berumur !.. Kasilah orang muda . Al hamdulillah !...... , setakat ini belum mampu melunturkan semangat kerana tiada gear gostan dalam kerjaya perguruan , Alang-alang " guru " biarlah guru ke akhir perkhidmatan !......
Bersama rerakan yang bertugas sebagai pegawai pertandingan Kejohanan Olahraga Tahunan ( KOT ) |
Bukak cerita , bab-bab pengurusan KOT nih bukan sesuatu yang terlalu asing . Seusai posting sudah terlibat dengan pengurusan penganjuran dan pengendalian kejohanan olahraga dari segi kepegawaian serta program kejurulatihan adalah sesuatu yang tidak menjengkelkan , malah memberi ruang kepada penerusan minat dan usaha pengembangan potensi . Keupayaan mengurus Kejohanan Olahraga MSS Pahang pembangunan bawah 14 tahun dan diberi ruang dan peluang untuk bersama jaguh2 pecut MSSD Rompin seperti Izdihar Azhar dan Khairul Nizam Ahmad Fadillah hingga ke peringkat MSSM dan Sukma di awal penglibatan ( awal tahun 2020an ) memberi petunjuk ampuhnya kemahuan dan keinginan sebenarnya mampu menjelmakan apa yang kita hasratkan .
Berdikit menguak pengalaman akan menjadikan kita mampu menjadi " pemerhati yang cakna " , " pelaksana yang mampu melengkapi kekurangan " dalam pengurusan KOT semasa yang ada . Bak kata orang dulu-dulu , " alah bisa tegar biasa " . Dan mungkin ada juga benarnya " Ular menyusur akar , tidak pernah hilang bisanya kan !.... " . Apapun ........Alhamdulilah !.. Dikuak ke tepi , hilang aruh bertaut kembali akhirnya .
Sekadar pertanyaan typikal . Berbaloikah dengan hasrat sekadar untuk menjadikan pengurusan KOT sebagai cebisan eksperimen pengurusan , maka KPI dan matlamat perancangan diabaikan ? Pengurusan dan pengendalian KOT nampak janggal dan hasilnya kutai dan bergantung kepada " tuah atlit " bukan tuaian hasil tanaman semusim .
Jika tidak ...... mungkin ada perlunya kita uruslah KOT 2023 , sebaik yang mungkin , agar dari sisipan kejohanan inilah , maka lahirnya adiwira2 KOT yang mampu menjulang megah nama SMKR ke peringkat yang lebih bermaya seperti yang pernah terlakar dalam sejarah perkembangan olahraga SMK Rompin satu ketika dahulu .
Bersama atlit dalam team MSSD Rompin ke Kejohanan Olahraga MSSP . |
Bagi orang yang laparkan kelainan dalam pengurusan , congkelan pengalaman yang disulami dengan penerapan elemen insaniyah dalam pengurusan , menjadikan pengurusan sukan sekolah ( KOT ) sebenarnya adalah sesuatu medan yang sangat menarik untuk dilalui . Keupayaan mengabungkan elemen teknikal , kreativiti pengurusan dengan kesepaduan nilai-nilai insaniyah yang menjadikan plan lantai pengurusan KOT boleh melatih kita mengasah potensi pengurusan yang kreatif dalam usaha mematangkan diri dalam pelbagai pengurusan pengendalian penganjuran.
Justeru inilah , kita sharekan kaedah pengurusan sukan sekolah tahunan sekolah ( KOT ) yang mudah untuk dirancang , urus dan dikawal . Mungkin tiada bermakna untuk hari ini , tetapi pada masa hadapan mungkin ada keperluannya . Apa- apapun ......... Tak rugi berkongsi rasanya , tak hilang ilmu dek perkongsian . Moga memberi manfaat .
Emas acara Merejam Lembing MSSD Rompin 2023. Pencapaian merupakan antara elemen utama KPI penganjuran KOT ( contoh ) . |
Biasanya , proses kerja buat penganjuran KOT dapat dipecahkan kepada 3 fasa iaitu :
Fasa Sebelum Kejohanan :
Langkah 1 :
Kenalpasti bilangan hari dan bilangan acara yang ingin dijalankan . Bahagikan jumlah bilangan acara ( acara akhir dan saringan ) dengan hari . Hasil purata acara / hari akan menjadi asas pembentukan jadual pertandingan KOT .
Dalam hal ini frame masa kejohanan seelok-eloknya tidak perlu terlalu singkat dan tak perlu terlalu lama . Frame masa yang terlalu singkat menyebabkan " lelahnya " sipenganjur dan " penatnya " sipeserta / atlit . Terlalu panjang tempohnya pula akan menyebabkan " abeh lemau dua-dua ! " ... Sudah menjadi tidak efektif bagi pihak penganjur dan berlawanan dengan KPI pengurusan KOT .
Apapun jangan lah pulak sebanyak acara olimpik atau sesedikit acara sukan Pra . Mungkin juga kena " tepok dada tanya selera !.... kut !
Contoh data asas KOT sekolah . |
Contoh senarai semak acara / hari sahaja. |
Contoh senarai semak susunan acara . Lengkap maklumat acara , kategori dan tarikh . |
Langkah 3 :
Bina Jadual pertandingan berdasarkan senarai semak paten acara . Memasukkan tarikh ke dalam ruang tarikh akan berupaya mengelakkan pertindanan acara yang diambil oleh peserta / atlit . Acara lontar peluru dan lempar cakera bagi kategori yang sama perlu dielakkan .
Hal ini kerana pertindanan ini akan menyebabkan pelajar tersebut perlu berada " di 2 veneu dalam satu-satu masa . Akhirnya .... betullah bidalan orang-orang lama yang " dikejar tak dapat , yang dikendong berciciran " .
Contoh jadual pertandingan yang lengkap . |
Langkah 4 :
Membentuk Jawatan Kuasa Penganjuran / JK Induk KOT . JK ini akan bertindak mengurus hal-hal yang berkaitan dengan urusan pengelolaan dan pengendalian majlis KOT seperti majlis pembukaan / penutupan rasmi , penyampiaan hadiah , pergerakan masuk dan keluar kontinjen , persediaan padang dll.
Contoh senarai JK Pengelolaan KOT. |
Langkah 5 :
Membentuk Jawatan Kuasa Pertandingan / Kerja . JK ini akan bertanggungjawab mengendalikan sepenuhnya pelbagai aktiviti pertandingan KOT . Secara umumnya , JK pertandingan merupakan komponen utama dalam memastikan kelancaran dan kejayaan penganjuran KOT.
Contoh JK Teknik dan Pertandingan , Kejohanan Olahraga Tahunan Sekolah . |
Langkah 6 :
Tugasan awal yang mendahului pertandingan KOT - Dalam hal ini , JK Persiapan Padang / Gelanggang , JK Hadiah , JK Teknikal & Pertandingan , JK Peralatan merupakan jawatan kuasa yang perlu digerakkan awal . Kelancaran perjalanan KOT banyak bergantung kepada persiapan awal yang dilakukan oleh semua JK ini . Mereka inilah sebenarnya pejuang-pejuang yang tidak didendangkan dalam pengurusan KOT .
Persediaan Trek larian - elemen utama dalam KOT. mudah dilihat tapi azab membuatnya . |
* Semua jawatan kuasa ini perlu dibentang dan dibincangkan dalam komuniti guru agar jelas peranan masing-masing demi memastikan kelancaran KOT yang dirancang.
FASA SEMASA KOT :
Bermula dengan edaran borang penyertaan pertandingan , pengisian mestilah mengambilkira :
1. Jumlah acara / individu yang boleh disertai .
* Tak perlu diikutkan buaknya keinginan pelajar . Komuniti guru rumah perlu pandai menilai kemampuan dan keupayaan pelajar . Sila ambik kira ruang masa pemulihan / recover atlit selepas satu-satu acara. Ruang masa recover / pemulihan yang terlalu singkat , menyebabkan atlit-atlit akan kekurangan tenaga / stamina untuk beraksi di peringkat seterusnya atau di lain acara . Sebagai pemilih yang rasional " letaklah keutamaan sasaran dan tidak perlu menyasarkan semua acara yang belum pasti !.... " .
Seusai lengkap borang penyertaan , serahlah borang penyertaan kepada Urusetia Kejohanan @ JK Teknik dan Pertandingan . Maklumat peserta akan dipindahkan ke borang pertandingan mengikut acara oleh mereka yang terlibat. Jika pendaftaran diurus secara digital , sila pastikan pendaftaran acara dilakukan mengikut simbol pendaftaran yang telah ditetapkan oleh pihak penganjur. Ini akan memudahkan pihak urusetia melakukan proses agihan atlit ke borang-borang pertandingan dengan mudah dan pantas.
Usai lengkap borang pertandingan , JK bolehlah menceraikan borang2 tersebut kepada beberapa fail .
Fail 01 : Untuk Penyelia Peserta.
Fail 02 : Untuk Juru Acara / Juru hebah .
Fail 03 : Untuk Pencatat Hakim Penamat & Penjaga Masa .
Usai lengkap sistem fail , seawal acara ingin dijalankan , serahkan fail borang pertandingan kepada empunya tugas .
Penyelia peserta akan membuat hebahan acara yang akan dan sedang dijalankan.
Penyelia peserta akan memanggil dan mengumpulkan peserta , Pembantu penyelia peserta akan memastikan nama dan no. peserta yang didaftarkan sahaja yang akan mengambil bahagian dalam acara yang akan ditandingi .
Pencatat penjaga masa dan hakim penamat akan menuliskan catatan masa / jarak lompatan /jarak lontaran / jarak lemparan bagi acara-acara padang dan bagi acara balapan untuk peringkat saringan atau akhir .
Seusai cukup bilangan peserta / acara - JK kuater master perlu menghantar atlit ke arena-arena pertandingan bersama-sama dengan senarai nama atlit yang terlibat. Semolek2nya bariskan mereka . Nampak berdisiplinnya!...
Bagi acara padang - sementelah ini , Pegawai pertandingan / hakim padang / acara , pembantu dan peralatan pertandingan sepatutnya sudah berada di veneu pertandingan menunggu kedatangan atlit .
Bagi acara balapan pula - pegawai pelepas , penolong pegawai pelepas / pengadil lorong / pegawai surih / hakim penamat / penjaga masa sudah berada di lokasi bertugas masing-masing di kawasan trek larian untuk memastikan acara dapat dijalankan mengikut ketetapan masa yang telah disediakan .
Bersama Pegawai PPD Rompin yang bertindak sebagai pelepas. |
Seusai semuanya bersedia , jalankanlah acara mengikut disiplin acara . Jika lontaran .... Lontarlah !... Jika melompat !... Lompatlah , jika lemparan .... Lemparlah dan jika berlari ... hunggahlah !.... Cumanya , mohon peringatkan semua atlit , percubaan keberapakan mereka pada masa itu .
Bagi pegawai / petugas sepanjang bertugas !.... beringatkan !........... - kawal keselamatan diri , atlit dan mungkin penonton yang menerjah ke venue . Sangat tidak berbaloi!..... jika hanya sedikit kealpaan , terheret masa depan dan kerjaya ke dalam .
Dalam masa yang sama , setiap acara di venue ada syarat pengurusan dan elemen pembatalan . Batal kita syarat pertandingan dilanggar semasa percubaan . Apapun catatkan sebarang bacaan bagi setiap percubaan sama ada wujud pembatalan ataupun tidak . Jangan terlepas pandang !... kerana Allah sedang menilai kita !...
Bagi acara padang - Bagi acara lompat jauh - jarak terdekat semasa jatuhan itulah permulaan ukuran . Begitu juga dengan lontaran & lemparan . Titik jatuhan pertama , itulah permulaan ukuran bukannya golekkan perkakasan . Hujung tapi tape ditarik ke tengah veneu dan pangkal tali tape berada di kawasan peserta melakukan lontaran/ lemparan / rejaman . Seelok-eloknya , tali tape ditarik tegang semasa proses ukuran dilakukan.
Cara ukuran bagi acara lempar cakera dan lontar peluru. |
Cara ukur ketinggian dalam acara lompat tinggi |
Kemudian , Letakkan / tuliskan kedudukan peserta mengikut jarak lontaran , ketinggian , jarak lompatan bagi acara padang . Yang paling jauh , paling tinggi - itulah pemenang . Rekodkan hingga tempat ke empat .
Bagi acara balapan - pemenangnya didasari kepada singkatnya jeda masa yang tercatat . Pencatat perlu berhati2 menerima masa yang tercatat /diberikan oleh penjaga masa dan memadankannya dengan nombor pemenang . Hakim penamat - tangkap / tentukan kedudukan pemenang
Aksi atlit di garisan penamat . Lonjakan dan penonjolan aspek dorsal akan diambil kira dalam penentuan pemenang. |
Seusai tamat pertandingan - Lengkapkan maklumat borang pertandingan dan sahkan / tanda tangani borang. Tak perlu simpan . Serah kepada JK Statistik pertandingan .
Seusai terima borang pertandingan - JK Statistik & Pertandingan - pindahkanlah maklumat pemenang ke :
1. Borang catatan rekod-rekod pertandingan .
- Borang ini penting untuk mengesahkan calon-calon atlit yang boleh diangkat sebagai olahragawan dan olahragawati kategori atau harapan .
Catatan rekod2 kejohanan ini juga boleh dijadikan TOV dalam merintis latihan bagi peringkat pembangunan untuk atlit-atlit sebagai persediaan melahirkan bakat-bakat baru pada masa hadapan .
*Pengalaman melaksanakan Projek SMK Rompin sebagai Pusat Kecemerlangan Olahraga Daerah Rompin , ( PKOD ) di awal tahun 2020an , jelas memperlihatkan keperluan rekod-rekod kejohanan di peringkat sekolah ini penting.
2. Borang penerimaan hadiah .
Untuk memudahkan pengurusan dan mencantikkan majlis penyampaian hadiah di dewan , borang ini perlu dibuat 2 salinan . Satu salinan kepada juru acara dan satu lagi diserahkan kepada JK sijil dan hadiah agar wujud keserasian semasa proses penyampaian hadiah .
SELEPAS TAMAT KEJOHANAN .
Seusai tamat kejohanan - JK Kebersihan - Usahakanlah agar kebersihan kawasan padang dan veneu pertandingan terurus .
JK Peralatan - kemaskan semua peralatan kejohanan dan pesiapan padang semasa proses pembukaan rasmi kejohanan . Lipat yang perlu dilipat . Simpan bagi yang perlu di simpan .
* Perlu ada sistem penyimpanan peralatan yang teratur , Umumnya , peralatan KOT akan dan boleh digunakan secara berulang kali . Bak kata orang-orang dulu " alah membeli menang memakai ".
JK Statistik & Pertandingan - Simpan semua fail2 pertandingan untuk rujukan urusetia . mungkin boleh digunakan untuk program pembangunan atlit harapan pada masa hadapan .
SESI UNGKIT - MENYUNGKIT !....
Tang nih memang sedap dibaca , sedap didengar dan diulas setiap kali dalam post mortem . Sejak azali dalam semua pengurusan . Kalo idak !.... tak ler atok nenek kita kita kata , udah2 ler komer !.... Renti2 ler !.... ater umah siap , bunyi lerrr pahat nyer !....
Sebenarnya dalam pengurusan apa sahaja program dan aktiviti , memang akan ada masalah / cabaran / halangan / batasan kejayaan @ kecemerlangan . Dan ,.... jika ditelusuri , punca sebenarnya ada bersama kita! ... Kita Titipankan satu persatu untuk perkongsian dan renungan bersama . ( fokus kepada pengurusan KOT ) :-
1.0. Kelewatan tamat KOT.
- Kurangnya komitmen terhadap pengurusan masa yang mungkin berpunca daripada :
1.1 Lewat bermula - Pegawai / peserta lambat hadir.
1.2. Gangguan teknikal - Persediaan peralatan di venue lambat.
1.3. Ketidakcekapan petugas - Penyelia peserta , pegawai pertandingan kurang proaktif dalam kerja buat pengurusan .
1.4. Gangguan daripada komuniti rumah - Atlit lambat didaftarkan , persediaan persional atlit lambat dll.
1.5. Gangguan fizikal pertandingan - faktor cuaca ( terlampau panas / hujan / ribut dll ).
2.0. Ungkitan tentang isu pengurusan yang biasa berbangkit .
Antaranya :
2.1. Kebajikan petugas terabai ( makan / minum tak cukup dll ).
2.2. Atlit cedera terabai di venue.
2.3. Justifikasi peralatan pertandingan tidak mengikut piawaian .
2.4. Ketidakcukupan pegawai untuk mengendalikan pertandingan.
* Banyak lagi !...... . Hok nih sekadar yang biasa .
Nak selesaikan ..... Insha Allah !... mudah sahaja !..
1. Akuri kita terlibat , ada amanah dan tanggungjawab di situ - Inshaa Allah tugasan dilaksana sedaya mampu hingga selesai.
2. Perlu ada elemen " Sense of urgent " dalam diri semasa mengurus agar kita sentiasa bersedia dalam segala situasi sepanjang pengurusan .
3. " Kita buat dia " - Upayakan yang terbaik dan termampu berdasarkan kualiti / spek tugasan yang ditetapkan serta perlu ada pelbagai alternatif / pilihan jika ada hambatan .
4. " Banyakkan bertanya " - bangkitkan isu pengurusan dan pengendalian kepada pihak-pihak berautoriti , jika wujud masalah .
5. KOT adalah aktiviti bersama . Bukan aktiviti individu . Permudahkan urusan sahabat-sahabat !.... Insha Allah , ada jalan keluar untuk urusan kita .
Tambahan :
3.0. Post mortem Pengurusan KOT SKMR 2023.
Secara umumnya berjalan lancar , walaubagaimanapun terdapat beberapa isu yang mungkin perlu diberi perhatian :
1. Aspek pengelolaan ;
1.0. Aspek pengurusan dan penganjuran kejohanan .
- Pertukaran pengisian kejohanan di akhir-akhir masa .
- Penyelarasan slot pembukaan rasmi dan pengisian ( persediaan ,
pergerakan masuk , menaikan bendera , gimik dll ).
- Peralatan dan keperluan untuk majlis perasmian kejohanan .
( papan tanda , kun penanda pergerakan dll ).
- Konflik dengan pengusaha kantin - kurang informasi /
komunikasi dengan pengusaha kantin - isu penutupan kantin
dengan kurangnya pembelian oleh pelajar.
2.0. Aspek pengurusan pertandingan .
2.1. Teknikal pertandingan - pengisian borang penyertaan yang
belum dipatuhi sepenuhnya oleh pengurusan rumah .
2.2. Arena Pertandingan yang kurang selamat ( lontar peluru / trek
larian ).
2.3. Jadual yang terlalu padat . ( Acara larian ) 200m ,100m , 400m
, 4 X 100m dan 4 X 200 m ) yang berjalan berurutan dalam
1 sesi .
2.4. Persediaan atlit rumah yang tidak lengkap .
PENUTUP .
Apapun .... terima kasih buat semua yang terlibat !...
Sebenarnya tiada perkongsian yang terindah dalam dunia perguruan , melainkan setiap perkongsian monumen bersama dalam menjayakan sesuatu program .
Yang kurik itu kendi ,
yang merah itu Saga .
Yang molek itu budi ,
Yang indah itu monumen KOT nya !...
Terima kasih . Moga segala budi yang ditabur diganjari Allah dengan sebaik-baiknya .
No comments:
Post a Comment