14.1 Asas Penyelidikan Geografi.
Calon dapat:
(a) Mengetahui aspek asas penyelidikan;
(i) Permasalahan kajian Cetusan idea untuk menjalankan kajian/
penyelidikan
(ii) Objektif kajian Tujuan yang hendak dicapai
(iii) Skop kajian Batasan kajian dan ruang
(iv) Kaedah kajian Kualitatif, kuantitatif, dan persampelan
(v) Analisis data Kaedah menganalisis data
(vi) Penulisan laporan
Penulisan hasil kajian
14.2 Format dan teknik penulisan laporan
Calon dapat:
14.2.1 Kaedah penulisan
(a) Meneliti kajian terdahulu dalam bidang berkaitan; Memetik sumber rujukan
(b) Menulis dalam bentuk penulisan akademik;
14.3 Pelaksanaan kajian
(c) Menulis dalam bentuk format yang sesuai dan konsisten.
14.3.1 Pemilihan tajuk
Calon dapat:
(a) Mengenal pasti kesesuaian isu/tajuk;
14.3.2 Pemilihan kawasan kajian
(b) Memilih kawasan yang sesuai dengan isu/tajuk kajian; Kampung, bandar, pekan, taman perumahan, daerah, mukim, kawasan
perindustrian, dan estet. sungai, pantai, cerun, tanah tinggi, kolam, paya, dan tasik.
14.3.3 Penentuan kaedah kajian
(c) Menentukan kaedah pengumpulan data; Primer dan sekunder
(d) Menentukan kaedah yang sesuai dengan isu/tajuk kajian; Soal selidik, temu bual, pemerhatian, pemerhatian turut serta,
pencerapan, penyelidikan perpustakaan, pengukuran, dan lain-lain.
(e) Menetapkan stesen persampelan atau menetapkan jumlah sampel.Peta kawasan kajian dan data populasi
14.4 Kajian lapangan
Calon dapat:
14.4.1 Persediaan
(a) Melakukan persiapan logistik;
Aturan pergerakan ke lapangan, pembentukan kumpulan penyelidikan, surat kebenaran, dan keperluan keselamatan pelajar di
lapangan.
(b) Menyediakan peralatan dan instrumen kajian yang bersesuaian;
Peralatan saintifik, borang soal selidik, kamera, perakam suara, perakam video, dan alat tulis.
14.4.2 Pelaksanaan di lapangan
(c) Menguasai kemahiran manipulatif;
(i) Mencerap, memerhati, mengukur, melakar, merakam, merekod, dan mengumpul pelbagai jenis data dan maklumat daripada sumber
primer;
(ii) Menemu bual, pemerhatian ikut serta, dan mengkaji selidik untuk mendapatkan data primer di lapangan;
(iii) Mengumpul, merekod, menyalin data, dan maklumat sumber sekunder melalui kajian perpustakaan, laporan agensi kerajaan dan
swasta, serta daripada sumber Internet. Aturan pergerakan ke lapangan, pembentukan kumpulan penyelidikan, surat kebenaran, dan keperluan keselamatan pelajar di lapangan.
14.5 .
Calon dapat:
(a) Menganalisis dan mempersembahkan data serta maklumat yang diperoleh dari lapangan ke dalam bentuk grafik, jadual, rajah, dan carta dengan bantuan komputer; Literasi digital.
( b) Mengaplikasikan pelbagai perisian komputer untuk menganalisis dan mempersembahkan data serta maklumat. Calon digalakkan
menyediakan analisa data dengan menggunakan aplikasi literasi digital.
14.6 Penyediaan laporan .
Calon dapat:
(a) Menghuraikan latar belakang kajian;
Format laporan:
1. Penghargaan
2. Isi kandungan
3. Pengenalan kajian
4. Objektif kajian
5. Kajian terdahulu
6. Metod dan kawasan kajian
7. Hasil dan perbincangan
8. Rumusan
9. Rujukan
10. Lampiran
(b) Mengenal pasti isu dan masalah yang berkaitan dengan kedinamikan interaksi antara manusia dengan alam sekitar;
(c) Menjelaskan pelbagai bentuk, pola, dan proses dalam alam sekitar fizikal dan alam sekitar manusia serta faktor yang
mempengaruhinya;
(d) Mengaplikasi dan membandingkan teori yang diajar di dalam bilik darjah dengan keadaan sebenar di lapangan;
(e) Mentafsir, mensintesis, dan merumus data dan maklumat tentang kedinamikan interaksi antara manusia dengan manusia dan manusia dengan alam sekitar.
14.7 Pembentangan hasil kajian.
Calon dapat:
( a) Menjawab permasalahan kajian dan objektif kajian;
Dilakukan secara kumpulan .
(b) Mempersembahkan hasil kajian . Calon digalakkan membentangkan laporan dengan menggunakan aplikasi literasi digital seperti
ICT dan media lain
( c) Merumus dan mencadangkan idea baharu berdasarkan keseluruhan kajian.
14.8 Penilaian kemahiran insaniah ;
Calon dapat:
(a) Menguasai:
(i) Kemahiran berkomunikasi secara lisan dan tulisan dengan berkesan, berupaya meningkatkan keyakinan diri, dan bermotivasi;
(ii) Kemahiran bekerjasama dalam kumpulan, mengorganisasi tugas, bekerja sebagai satu pasukan, dan berkemahiran memimpin;
(iii) Kemahiran mengurus masa mengikut jadual kerja yang ditetapkan dan berkemahiran menyelesaikan masalah;
(iv) Kemahiran menjalankan kajian secara kuantitatif dan kualitatif, kreatif dan inovatif; Dinilai sepanjang semester/
(v) Menyedari dan menghargai kepentingan alam sekitar;
(vi) Boleh menjalankan kajian secara jujur, amanah, dan beretika.
14.9 Penilaian kemahiran manipulatif.
Calon dapat:
(a) Menguasai:
(i) Kemahiran mencerap, mengukur, mengumpul, memerhati, menemu bual, dan merekod;
(ii) Kemahiran memproses data dan maklumat;
(iii) Kemahiran mempersembahkan data dan maklumat dalam bentuk grafik (jadual, graf, rajah, gambar);
(iv) Menghasilkan penulisan yang kemas dan sempurna;
(v) Kemahiran menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi.
No comments:
Post a Comment