Tema :
PEMBANDARAN & JENIS-JENIS BANDAR .
1.0. Konsep Bandar .
- Satu petempatan yang mempunyai ciri-ciri
> Penduduk - melebihi 10 000 ribu orang . purata penduduk 1000 orang/ km persegi .
> Keluasan tapak bina - Kawasan tepubina petempatan melebihi 5 km persegi .
> Fungsi petempatan - menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi moden ( sektor ekonomi perkhidmatan / perniagaan / perdagangan / perindustrian / pelancongan )
> Budaya / mentaliti penduduk - mengamalkan mentaliti dan gaya hidup moden . menggunakan pelbagai teknologi moden dalam pelbagai urusan hidup seharian.
2.0. Konsep Konurbasi
> Proses penggabungan beberapa pusat bandar yang berhampiran akibat proses pembandaran di bandar-bandar tersebut lalu membentuk satu petempatan bandar yang lebih besar dengan peranan / fungsi bandar yang lebih komplek / banyak .
> Proses ini berlaku mungkin disebabkan oleh faktor :
1. Peningkatan kadar penduduk,
2. Pembinaan infrastruktur baru dan laluan komunikasi,
3. Pembangunan industri dan teknologi,
3.0. Konsep Perebakan bandar .
> Proses perkembangan bandar ke kawasan-kawasan pinggir bandar yang terletak berhampiran dengan bandar tersebut lalu membentuk bandar-bandar kecil / bandar-bandar satelit .
> Proses ini berlaku mungkin disebabkan oleh faktor :
1. Peningkatan kadar penduduk,
2. Pembinaan infrastruktur baru dan laluan komunikasi,
3. Pembangunan industri dan teknologi,
4.0. Jenis-jenis dan ciri-ciri Bandar ( berasaskan hierarki Petempatan ) .
4.1. Bandar Raya .
> Penduduk melebihi 5 00 0000 orang .
> Mempunyai sistem saliran, pengangkutan, utiliti, perumahan dan penggunaan tanah yang cekap.
> Mempunyai kawasan komersial terpadat dan terbesar serta pelbagai kegiatan ekonomi moden .
> Mempunyai pusat pentadbiran sendiri bagi sesebuah bandar raya tersebut ( Dewan Bandaraya - DB ) .
- Mempunyai struktur tapak bina bandar yang terancang , Pusat bandar - kawasan komersial , di susuli dengan kawasan perumahan yang terletak berhampiran dengan pusat bandar raya.
> Kawasan industri pula biasanya didirikan agak jauh daripada kawasan perumahan dan pusat bandar untuk mengelakkan penduduk daripada menerima kesan buruk akibat pencemaran di kawasan industri.
> Jaringan sistem pengangkutan awam serta rangkaian jalan raya dan lebuh raya yang baik adalah perlu bagi menghubungkan kawasan pusat bandar dangan kawasan-kawasan lain di pinggir bandar .
> Contoh : Bandaraya Kuantan , Bandaraya Johor Baharu dan Bandaraya Ipoh .
4.2. Metropolis.
> Mempunyai pusat pentadbiran yang tersendiri
> Mempunyai jumlah penduduk melebihi 1 juta orang .
> Terdiri daripada gabungan beberapa buah bandar raya dengan bandar-bandar besar yang berhampiran .
> Mempunyai tapak bina bandar yang lebih luas dan tepubina dengan pelbagai pembangunan .
> Mempunyai fungsi yang sangat rencam .
> Contoh : Metropolitan Kuala Lumpur .
4.3. Megalopolis .
> Hierarki petempatan yang terbesar .
> Gabungan beberapa buah metropolis / bandaraya yang berhampiran .
> Mempunyai keluasan tapak bina yang sangat luas .
> Menpunyai fungsi / peranan yang sangat rencam / komplek .
> Contoh : Megalopolis Tokyo ( Gabungan metropolis Tokyo / Kobe dan Osaka ) , megalopolis New York ( Menganjur di pantai timur Amerika Syarikat ( Boston , Massachussette , New York , Philadelphia sehingga ke Washington DC .
5.0. Jenis-jenis dan ciri-ciri bandar
( berasaskan kaedah pembentukan bandar ).
5.1. Bandar Primat.
> Merujuk kepada bandar terbesar dalam sesebuah negara yang mempunyai saiz berkali-kali ganda lebih besar berbanding bandar yang kedua terbesar di negara tersebut dari segi tapak bina , jumlah penduduk dan fungsi .
> Biasa berfungsi sebagai ibu negara .
> faktor yang mempengaruhi pembentukan bandar primat :
1. Faktor sejarah - penjajahan - kawasan terawal dimajukan / dilengkapi dengan pelbagai prasarana - mudah dimajukan selepas merdeka . Contoh : Bandaraya Manila di Filiphina .
2. Faktor pemusatan fungsi bandar - kedudukan yang strategik secara semula jadi menjadikan kawasan bandar primat lebih mudah berkembangan berbanding dengan bandar-bandar lain . Contoh : Bandaraya Bangkok di Thailand .
3. Faktor pertumbuhan penduduk yang terlalu pesat - proses kelahiran semulajadi yang tinggi dan aliran migrasi luar bandar ke bandar yang terlalu tinggi - galakkan perkembangan bandar utama yang terlalu pesat . Contoh : Bandaraya Hanoi di Vietman .
4. Faktor Kerajaan - Kerajaan memusatkan pembangunan dan fungsi sesuatu petempatan di sesuatu kawasan bandar untuk memudahkan aktiviti pentadbiran . Contoh : Bandaraya Jakarta di Indonesia .
5.2. Bandar satelit .
> Merujuk kepada kewujudan bandar-bandar kecil di sekitar bandar induk / bandar-bandar utama yang saling lengkap-melengkapi fungsi antara ke dua-dua petempatan .
> Umumnya , bandar satelit mempunyai struktur jaringan pengangkutan , perhubungan dan urusan pentadbiran serta fungsi dengan bandar utama / bandar induk .
> Contoh : Bandar satelit Muadzam Shah , Pahang . Bandar satelit Sebang , Tampin dan Bandar Satelit Senawang , Negeri Sembilan , Bandar satelit Pasir Tumbuh , Kota Bharu , Kelantan .
5.3. Bandaraya Global .
> Merujuk kepada bandar raya-bandar raya yang terbesar dunia yang mempunyai banyak fungsi global / rentas negara dan berperanan sebagai hub ekonomi / politik / budaya dan memacu perkembangan teknologi dunia , bandaraya global juga bertindak sebagai pemacu pertumbuhan negara masing-masing dan pintu masuk sumber serantau .
> Mempunyai pelbagai mercu tanda . Contoh , Jambatan Sg Thimes / London , Menara Efiel / Paris . Patung Libertity / New York .
> Kewujudan pelbagai ibu pejabat institusi kewangan global / pasaran saham global / firma guaman / firma audit / konglomerat - menunjukkan bandaraya global mempengaruhi pola ekonomi antarabangsa.
> Penduduk terdiri daripada pelbagai kaum , anutan agama dan budaya kerana wujudnya imgran daripada pelbagai negara .
> Menjadi pusat pendidikan dan budaya bertaraf global kerana kewujudan pelbagai institusi pendidikan dan pusat kebudayaan yang bertaraf antarabangsa .
> Berfungsi sebagai pusat pembauran teknologi dan inovasi moden di peringkat global .
> Contoh : Paris , London , New York , Brussel , Tokyo
No comments:
Post a Comment