Catatan Perjalanan : KERJA LAPANGAN SATU PROSES PEMBELAJARAN SANTAI.
Isu : Kerja lapangan ( antara kebaikan dan bebanan ) .
Sebahagian khalayak menganggap pengurusan dan pelaksanaan kerja kursus / kerja lapangan di kalangan pelajar adalah sesuatu yang menyusahkan dan membebankan . Antara alasan yang diberi ialah terlalu berprosedur , terlalu rigid dan remeh dalam mengurus. Sebenarnya , pengurusan kerja lapangan amat mudah jika ia diuruskan dengan baik dan jelas pelan tindak ikut yang di atur.
Dalam pengendalian kerja lapangan , proses pengurusan kerja lapangan perlu dimulakan dengan kerangka kerja sebelum ,semasa dan selepas kajian . Agihan kerja dan aktiviti yang dirancang perlulah mempunyai kesinambungan agar dapat membentuk aliran kerja yang lengkap. Bermula dengan penerimaan tugasan , memahami kehendak tugasan , merangka pelan tindak ikut dan pengisiannya , pengurusan surat-menyurat sehinggalah penulisan kajian , guru dan pelajar perlu membentuk pasukan kerja yang mantap , bersistem serta sering berhubung untuk penghasilan kerja lapangan yang berbaik.
Pelaksanaan kerja lapangan yang bersistematik akan berupaya memberikan kepuasan yang tinggi kepada pelajar yang terlibat . Antara faktor yang berupaya memberi kepuasan kepada pelajar dalam pelaksanaan kerja lapangan ialah :
1. Intrinsik motivasi - pelajar lebih teruja apabila berupaya melaksanakan fasa demi fasa kerja lapangan . Keterujaan inilah yang akan menyebabkan pelajar akan cuba menyelesaikan setiap tugasan dengan sempurna bagi setiap fasa.
2. Meningkatkan radius komunikasi - pelaksanaan aktiviti soal-selidik dan temuduga akan mendedahkan pelajar kepada pola sosialisasi yang baru. Bertemu dengan pelbagai responden yang berbeza akan memberi pengalaman komunikasi yang baru dan menyeronokkan kepada mereka . Perkongsian pengalaman pelajar-pelajar yang pernah terlibat dalam proses pelaksanaan kerja lapangan sebelum ini , memberi gambaran proses soal selidik dan temuduga merupakan pengalaman komunikasi yang paling menyeronokkan sepanjang pelaksanaan kerja lapangan dilakukan.
3. Meningkatkan keyakinan dan keupayaan kendiri - pelaksanaan kerja lapangan akan mendedahkan pelajar kepada persekitaran pembelajaran yang baru . Mereka perlu merancang , mencari pengisian , menganalisis data dan menulis dapatan hasil kajian. Rantaian tugasan ini memerlukan mereka membina keupayaan kendiri yang mantap untuk membolehkan hasil kajian dapat diselesaikan mengikut arahan yang telah digariskan dan dalam tempoh masa yang telah ditetapkan. Keupayaan membina jaringan kemahiran persional dan inter persional yang baik semasa melaksanakan kerja lapangan akan meningkatkan tahap penghormatan kendiri terhadap apa yang telah dilakukan.
4. Meningkatkan keupayaan potensi sosial - pelaksanaan kerja lapangan juga akan memberi ruang kepada pelajar untuk membina , menilai dan mengukuhkan keupayaan potensi sosial mereka . Kemampuan bekerjasama , saling menghormati dan mengadaptasi respondan dalam situasi yang baru akan berupaya membantu pelajar-pelajar meningkatkan kemahiran berkomunikasi .
Sekitar Pengurusan Kerja Lapangan Kalangan Pelajaran Tingkatan 6 , SMK Rompin.
1) Corat-coret Pengurusan Kerja Lapangan 2018 di Pulau Tioman.
bertemakan aktiviti pelancongan dan kesan perkembangannya..
2) Corat-coret Pengurusan Kerja Lapangan 2019 di Terminal
Ferry , Tanjung Gemok . Bbertemakan Peranan Pusat
Pengangkutan. .
#Hidupkitaacuankita.
No comments:
Post a Comment