Thursday 8 October 2020

 Info :  SPM  2020 - JUM JENGOK  SAT !                            ( Satu  Tinjauan )



1. Isu .

Menelusuri  format  SPM  yang  lampau  , tidaklah   terlalu  sukar  untuk  mentelah  kemungkinan-kemungkinan  kemahiran   serta  penguasaan fakta  yang  perlu  dikuasai  oleh calon-calon  SPM 2020  membuat  persediaan . Dengan  kapasiti  yang  menekankan  kepada  kualiti  dan  kuantiti  penguasan fakta  dan  kemahiran serta dimantapkan  dengan intensiti latihan  yang  bersesuaian  tidak  mustahil calon-calon  SPM 2020  mempunyai ekuiti  yang  sangat  mencukupi sebagai  persediaan  untuk  memduduki  peperiksaan  tersebut.



2.0. Kupasan .

2.1.  Format  kertas soalan.

         Secara  umumnya , kertas peperiksaan SPM 2020  masih berformat  lama . Kertas 1 :  40 soalan  yang  menyumbang  40 %  markah  ,  manakala Kertas 2 : 11 soalan  akan menyumbang  100 % .   

          Format  kertas 1  masih  lagi  soalan  objektif  , manakala kertas 2  terhahagi  kepada  berformatkan  soalan   struktur dan  soalan  esie . Kertas 2 mempunyai  4 segmen rangsangan yang  berbeza . Soalan 1 hingga  soalan 5 : soalan struktur   menggunakan rangsangan  peta  topografi  , soalan 6  dan soalan 7  soalan struktur :  menggunakan rangsangan  gambar / foto . soalan 8 hingga 11 soalan esie menggunakan pelbagai  rangsangan .



2.1.  Format  Keperluan  Jawapan .

 Kertas 1 ; calon  hanya  perlu menghitamkan ruang  jawapan  pada oval di kertas  JOB  bermaklumat  yang  telah  disediakan 

Kertas  2 : soalan struktur  ( soalan 1  - soalan 7 ) : jawapan calon  mestilah  ringkas  ,  padat   dan  tepat .  Soalan esie  ( soalan 8 - soalan 11 :  jawapan  calon  perlupak menepati  aspek  kemahiran yang diuji seperti  menamakan  lokasi  di atas peta ,  melakar  dan membina graf & carta  dan menghuraikan fakta  dengan  lengkap.

 

        

2.3.  Format  Jawapan calon :

2.3.1.  Kertas  2 .                                                                                    -  Soalan  1  hingga  Soalan 5 ).                                                          -  Bahan rangsangan  : Peta topografi .                                                -  Cakupan topik  & Kisaran Soalan  :                                                 -  Kemahiran  yang  perlu  dikuasai :                                                    i) Penetapan : Rujukan Grid ( RG ) , arah .                                           ii) Pengiraan  : pengiraan bearing  , jarak  dan  luas .                           iii) Mentafsir simbol : - pengunaan  simbol.                                                                             -  pertautan  simbol.                                                                                - RMD / Ramalan Masa Depan .




-  Contoh  soalan  1- soalan  5 :



1. Berapakah bearing  sudutan  Kg Warisan  dari bandar Anggerik Jaya.

.............................................................................................................................................................................................................................

2. Anda  berada di Taman Mayang  Sari , Nyatakan arah  anda  dari Hutan Rizab Tanjung Camar.

..............................................................................................................................................................................................................................

3. Kirakan luas Hutan Rizab  Tanjung  Camar.

..............................................................................................................................................................................................................................

4. Berapakan  RG / Rujukan  grid Sekolah Kampong Warisan.

..............................................................................................................................................................................................................................

5. Apakah  pekerjaan  utama  penduduk dalam  peta  di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................

6. Pada pendapat  anda , wajarkah Hutan Rizab Tanjung Camar  dimajukan sebagai  kawasan  petempatan.

..............................................................................................................................................................................................................................

7. Sebagaian  kawasan  dalam  peta  terdiri daripada  kawasan tanah  pamah .  Berdasarkan   bukti  peta , berikan alasan untuk  menyokong hujah  tersebut .

..............................................................................................................................................................................................................................



Soalan  6  hingga  Soalan 7 ).                                                         -  Bahan rangsangan :  Gambar / Foto  .                                            -  Cakupan  Topik & kemahiran  Yang Perlu  Dikuasai  :               i)  Tingkatan 4 :  (  bentuk muka bumi - pergerakan bumi , proses pembentukan muka bumi , jenis  batuan  , proses penggondolan          ( luluhawa ,hakisan  ,  pengangkutan  , pemendapan ) & ciri-ciri  bentuk muka bumi  hakisan  dan  pemendapan  di pinggir  pantai  dan alur sungai ) , rajah fenomena pergerakan   bumi  dan  kesan-kesannya , foto kejadian pelbagai  fenomena cuaca , jenis  dan  ciri-ciri tumbuhan  semula jadi .

 ii)  Tingkatan 5 : Kegiatan  ekonomi  ,  kaedah  pengangkutan   dan  perhubungan .  


**  - Kisaran  Soalan / keperluan  jawapan  calon  :                                    Berdasarkan  paparan foto / gambar , calon  perlu menjawab  , antaranya :                                                                                             i )  Persoalan  " apa nama / ciri-ciri / objek /  yang  dipaparkan ".      ii )  Persoalan  " apa kepentingan / potensi / faedah  ".                      iii)  Persoalan  " Mengapa " / berikan  sebab / punca / faktor .               iv) Persoalan " bagaimana " / "  kesan  &  kronologi "  kejadian.          v)  Persoalan " langkah  / cara penyelesaian / cara atasi masalah.       vi)  Persoalan  berbentuk  ramalan / RMD berdasarkan  penggunaan  konsep  rasional / relevan / logik  pada  kesan / faktor / kepentingan / halangan / cabaran . 


- Contoh  soalan 6 dan  Soalan 7.


Soalan   di bawah   berdasarkan foto di atas berkaitan  bentuk  muka bumi aliran  sungai.

1. Apakah ciri-ciri  bentuk  muka  bumi yang terdapat  dalam  gambar  di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................

2.  Jelaskan kepentingan  kawasan  tersebut terhadap pembangunan sosioekonomi penduduk  dan  negara.

..............................................................................................................................................................................................................................

4. Mengapakah terbentuk rekahan pada permukaan tanah dalam foto di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................

5.  Jelaskan kesan  fenomena  dalam  foto  di atas  terhadap alam  sekitar  dan  manusia.

..............................................................................................................................................................................................................................

6.  Cadangkan langkah-langkah yang  boleh  dilakukan  untuk  mengatasi  masalah  seperti  dalam  foto di atas. 

..............................................................................................................................................................................................................................



1.Namakan  jenis  pergerakan  tanah  dalam  gambar  di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................

2. Huraikan  bagaimana kejadian  ini   berlaku .

..............................................................................................................................................................................................................................

3. Jelaskan  kesan  kejadian  tersebut  terhadap  pandang darat fizikal  kawasan  tersebut .

..............................................................................................................................................................................................................................

4.  Huraikan impak sosial  yang  berlaku akibat  kejadian  tersebut.

..............................................................................................................................................................................................................................

5.  Cadangkan  langkah-langkah  pengurusan  / struktural  untuk  mengatasi  masalah  di atas. 

..............................................................................................................................................................................................................................



1. Apakah  fenomena  cuaca   yang  akan  berlaku  disebabkan  oleh kejadian dalam  foto  di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................

2. Jelaskan  dua  punca  lain yang  boleh menyebabkan  terjadinya fenomena cuaca  di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................

3. Cadangkan  langkah yang  boleh dilakukan  untuk mengatasi fenomena cuaca  yang  disebabkan  oleh situasi  di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................




1. Apakah  jenis pengangkutan  dalam  foto  di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................

2. Jelaskan  dua  kepentingan  pengangkutan dalam foto  di atas  kepada  pembangunan  negara .

..............................................................................................................................................................................................................................

3. Selain sistem pengangkutan  di atas , cadangkan  langkah lain yang  boleh meningkatkan kualiti  kehidupan  masyarakat  setempat .

..............................................................................................................................................................................................................................



1.  Tanaman di atas  di kategorikan   sebagai .....................................

2. Nyatakan dua  agensi  kerajaan yang giat membantu perkembangan kegiatan  ekonomi  di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................

3.  Nyatakan  faktor-faktor yang  menggalakkan  perkembangan sektor ekonomi  seperti  di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................

4. Jelaskan  kesan  perkembangan sektor  ekonomi  di atas  terhadap alam sekitar fizikal.

..............................................................................................................................................................................................................................

5. Bagaimanakah  teknologi  yang  mesra  alam  dapat  digunakan dalam memajukan sektor ekonomi  di atas.

..............................................................................................................................................................................................................................



- Soalan 8  hingga  11.                                              -  Cakupan  topik : Semua  topik  Geografi Fizikal ( Tingkatan 4 )  dan Geografi Kemanusiaan (  Tingkatan 5 ) .

Kisaran Soalan  & Keperluan  jawapan calon :

 1. Namakan lokasi di peta.                                                                     2. Melakar  dan  membina graf / carta.                                                3. Menjawab soalan eise  berangsangan  foto  atau  tiada  rangsangan. 

 - Untuk soalan esie  , calon  perlu menjawab  , antaranya :                     i )  Persoalan  " apa nama / ciri-ciri / objek /  yang  dipaparkan ".      ii )  Persoalan  " apa kepentingan / potensi / faedah  ".                       iii)  Persoalan  " Mengapa " / berikan  sebab / punca / faktor .       iv) Persoalan " bagaimana " / "  kesan  &    kronologi "  kejadian.                                                                                                  v)  Persoalan " langkah  / cara penyelesaian / cara atasi masalah.   vi)  Persoalan  berbentuk  ramalan / RMD / "   Wajar @  tidak wajar , nilaikan ,  cadangkan  " semua   jawapan  yang  dicadangkan  mestilah  berdasarkan  penggunaan  konsep  rasional / relevan / logik  pada  kesan / faktor / kepentingan / halangan / cabaran mengikut  isu  yang  dibangkitkan  dalam  soalan. 



-Contoh  soalan 8 - soalan   11.

Soalan berasaskan  peta  lakar.

1. Namakan lokasi  di peta.


8. Pada   peta  di atas ,  namakan

     ( i )   Bandar Di raja yang  bertanda  P.

    ( ii )  Pusat Pelancongan yang  bertanda Q.

   ( iii ) Bandar Perindustrian yang  bertanda  R.

   (  iv) Kawasan pertanian yang  bertanda S.



Soalan  membina  graf /  carta.

9. 

    
Dengan  menggunakan jejari 5 cm  , lukiskan carta pai    untuk  menggambarkan  maklumat  seperti  dalam  jadual  di atas.



Soalan  berasaskan  foto.

10/11( Set  1 ) . 


( a )  Berdasarkan  foto   di atas ,  nyatakan dua  kegiatan eknomi yang boleh dijalankan di kawasan  tersebut.             ( 2m ).

( b ) Pilih  salah  satu  daripada kegiatan  ekonomi  tersebut ,  jelaskan usaha yang yang  boleh  anda  lakukan untuk meningkatkan perkembangannya .                                                   ( 6m ).

( c )  Sebagai  pegawai  dari  Jabatan Alam Sekitar ,  Wajarkah  kegiatan ekonomi  pertanian  secara  terbuka   dijalankan  di kawasan  seperti  dalam foto di atas  .   ( 6m ).

( d )   Mengapakah aktiviti dalam foto  di atas banyak tertumpu  di  pantai  barat    berbanding  pantai  timur  Semenanjung  Malaysia .     ( 6m ) 

( e )  Nyatakan ciri  guna  tanah   yang  terdapat  di dalam foto                   ( 3m ).

( f )  Jelaskan  peranan teknologi  mesra  alam   dalam  melestarikan kegiatan ekonomi  dalam  foto  di atas. ( 6m ).

( g ) Cadangkan langkah-langkah struktural  yang boleh  digunakan untuk mengatasi  masalah pembangunan di kawasan seperti dalam foto di atas. ( 6m ).


10/11 (  set 2 )


1. Namakan jenis  pembinaan dalam  foto di atas ( 2m ).
2. Jelaskan faktor yang mempengaruhi  perkembangan  sektor pembinaan seperti  dalam  foto  di atas. ( 6m )
3. Huraikan  sejauhmanakah    aktiviti  pembinaan  dalam  foto   di atas boleh menjejaskan kualiti  alam sekitar. ( 6m )
4. Terangkan peranan agensi  kerajaan  dalam memajukan sektor ekonomi dalam foto di atas. ( 6m ).
5. Huraikan bagaimanakah kegiatan ekonomi  dalam  foto  di atas mewujudkan kesan  pengganda  ekonomi terhadap  kawasan persekitarannya. ( 6m ).
6. Mengapakah kegiatan ekonomi dalam foto di atas masih diusahakan   di kawasan berisiko di negara kita / Malaysia. ( 6m ) .
 

Sekadar bayangan janganlah diterkam ,
kelak diri terasa  hampa ,   
Biar jauhari  mengenal maknikam ,
di pasir , permata terserlah  juga ,

#hidupkitaacuankita.



 

       








  

                                               

     

No comments:

Post a Comment