Wednesday 16 September 2020

Perkongsian Pengalaman : JANA KECEMERLANGAN ( ANTARA TEORI & REALITI )

 

Catatan Perjalanan  :  JANA KECEMERLANGAN ( ANTARA  TEORI  &  REALITI )

 

 


Isu : 

Kehebatan  dan kecemerlangan  dalam  pelbagai bidang  sering  dicanang  dan  dicemburi . Di bidang  pendidikan  , keupayaan  menghasilkan  A+  menjadi  igauan  bagi  setiap  pelajar . Pelbagai  cerita  dan teori  dicadangkan  , sama ada  oleh  mereka yang  sememangnya  mempunyai  autoriti  dalam  bidang  tersebut  atau  sekadar  menumpangkan tuah  di angin  lalu.


Kupasan :

Berdasarkan  pengalaman saya  . Terdapat  dua  sahaja elemen  yang menjana  kejayaan  dan  kecemerlangan  sesuatu  program atau proses pembelajaran. Dua elemen tersebut  ialah :

1. Kapasiti .

2. Intensiti.

Kapasiti  merujuk  kepada  kualiti  sesuatu  program / projek / proses pengajaran  dan  pembelajaran  serta   dapat  dilihat  semasa  proses  perancangan   , pengurusan   dan  pengendalian  , penilaian  dan usaha penambahbaikan . 

Kapasiti  juga  merujuk  kepada  kuantiti /  jumlah / kandungan   item yang  terkandung sebagai   pengisian untuk  menjayakan  sesuatu  program / projek / proses pengajaran  dan  pembelajaran .

Intensiti pula  merujuk  kepada .......  sesuatu elemen  yang  menjadi pengisian kepada  program  tersebut . Intensiti boleh  dilihat  berdasarkan  kekerapan elemen dilaksanakan  atau  peningkatan  tahap/aras   kesukaran  dalam setiap kali  elemen  dilaksanakan. Intensiti  bertujuan  meningkatkan  daya ingatan / keupayaan / kapasiti  individu  yang terlibat  dalam menjayakan program / projek / proses pengajaran dan pembelajaran  yang  dirancang.




Bagaimana  Kapasiti  dan Intensiti membantu                     menjana kecemerlangan.                         ( di kalangan  pelajar / perencana / guru )  



1. Pelajar .                                                                                            

1.1. Aspek  Kapasiti >

           - Pastikan  meletakkan  kualiti  yang  terbaik  bagi  setiap tahap / aras    pelaksanaan  sesuatu   projek / program / proses pembelajaran   : kualiti yang  baik  semasa  membuat persediaan sebelum  , semasa  dan  selepas sesuatu  program / projek / proses pembelajaran  berjalan  .                                                         


Contoh:                                                                                        

Penentuan  Kualiti sebelum sesuatu program / projek / proses pembelajaran  dijalankan  ialah : 

1. Membuat persediaan  awal / membuat  pembacaan  awal / tinjauan  awal.  Sediakan kerangka kasar  apa  yang  perlu  anda lakukan dan  perolehi serta tindakan penyesuaian  jika jangka melebihi pencapaian .                                                                             2. Menyediakan peralatan / perkakasan perlu .                                     3. Membuat  persediaan  fizikal  dan  mental ( proses / fokus  ). 


Penentuan  Kualiti semasa  sesuatu progam / projek / proses pembelajaran  dijalankan  ialah : 

1. Memberi fokus yang sepenuhnya semasa  aktiviti  dijalankan.        2. Melaksanakan segala tugasan / latihan  dengan cara  yang  terbaik.


Penentuan Kualiti selepas   sesuatu program / projek / proses pembelajaran  dijalankan  ialah :                                                            1. Membuat penilaian  kendiri  terhadap daya  maju projek /          program / penguasaan  kemahiran / fakta  dalam  proses                     pembelajaran.
2.  Bersedia mengubahsuai struktur  program / projek / kaedah pembelajaran  jika  penilaian kendiri mendapati terdapat halangan / rencatan terhadap objektif  dan pelaksanaan  program / projek / proses pembelajaran.
3. Melaksanakan  aktiviti  pemulihan atau pengukuhan terhadap elemen program / projek / proses pembelajaran ( daerah-daerah kelemahan )  yang  telah  dikenalpasti.

Pengurusan  Kuantiti elemen setiap  program / projek / proses pembelajaran pula bergantung kepada beberapa angkubah seperti skala program / projek  / proses pembelajaran  , orientasi  , kos  ,  objektif  dan  lain-lain perkara  yang  berkaitan dengan program , projek  atau proses pembelajaran. Penggunaan elemen  yang maksima biasanya  akan berupaya memberi pulangan / hasil / kejayaan  yang  cemerlang.

Pengurusan intensiti   pula memerlukan  pelajar menilai sendiri  keupayaan mereka  sendiri  untuk memahami  dan melaksanakan seuatu aktiviti / menguasai sesuatu  kemahiran/fakta  dalam  sesuatu program / projek / proses pembelajaran. Secara umumnya , aktiviti yang  sukar dilaksanakan / kemahiran  yang sukar dikuasai / fakta yang  payah  diingat memerlukan kadar intensiti  yang  tinggi. Dalam  hal  ini  , pelajar perlu meningkatkan kekerapan / melakukan pengulangan / latih tubi  untuk membolehkan mereka  melaksanakan aktiviti / menguasai kemahiran/fakta  yang mereka  perlu kuasai. 
Selain  itu , meningkatkan aras kesukaran / aras penguasaan  sesuatu elemen dalam  aktiviti / program / projek / proses pembelajaran  akan turut  membantu pelajar  lebih  bersedia untuk  melaksanakan aktiviti /program/projek / proses  pembelajaran  pada  tahap/aras  yang  lebih tinggi / sukar  pada  masa  hadapan.

1.2. Aspek  Ekuiti.
Ekuiti  merujuk  kepada  dapatan   hasil  pembelajaran  yang  berjaya diperolehi  oleh  pelajar selepas selesai  sesuatu   unit pembelajaran / latihan. Ekuiti  mungkin  dalam  bentuk  penguasaan  fakta @ kemahiran  atau  perubahan tingkah laku.


2. Perencana  / Guru / Koordinator  .                                                

2.1. Aspek  Kapasiti >

- Pastikan  meletakkan  kualiti  yang  terbaik  bagi  setiap tahap / aras    perancangan  , pengurusan  dan pengendalian , penilaian  dan penambahbaikan   sesuatu   projek / program / proses pembelajaran  . Kualiti yang  baik  semasa  membuat persediaan sebelum  , semasa  dan  selepas sesuatu  program / projek / proses pembelajaran  dijalankan .                                                                               

Contoh:                                                                                         Kualiti  di peringkat perancangan  ialah : 

1. Persediaan  logistik  yang sempurna / lengkap .                                2. Menyediakan peralatan / perkakasan  yang lengkap  .                    3. Perancangan  program  / projek / proses pengajaran  yang fleksibel . 

Kualiti semasa  sesuatu progam / projek / proses pengajaran   dijalankan  ialah : 

1. Memberi ruang  untuk  setiap klien berinterkasi .                            2. Objektif  , kaedah  dan  aktiviti mudah  dicapai   dan  diurus.           3. Proses pelaksanaan  program / aktiviti / proses pembelajaran yang fleksibel. 

Kualiti selepas   sesuatu program / projek / proses pembelajaran  dijalankan  ialah :                                                                                   1. Membuat penilaian  kendiri  terhadap daya  maju projek /          program / penguasaan  kemahiran / fakta  dalam  proses                     pengajaran.
2.  Bersedia mengubahsuai struktur  program / projek / kaedah pengajaran  jika  penilaian kendiri mendapati terdapat halangan / rencatan terhadap objektif  dan pelaksanaan  program / projek / proses pengajaran .
3. Melaksanakan  aktiviti  pemulihan atau pengukuhan terhadap elemen program / projek / proses pengajaran ( daerah-daerah kelemahan )  yang  telah  dikenalpasti.

Pengurusan  Kuantiti elemen setiap  program / projek / proses pengajaran  pula bergantung kepada beberapa angkubah seperti skala , orienteasi  , kos  ,  objektif  dan  lain-lain perkara  yang  berkaitan dengan program , projek  atau proses pengajaran . Penggunaan elemen  yang maksima biasanya  akan berupaya memberi pulangan / hasil / kejayaan  yang  cemerlang.

Pengurusan intensiti   pula memerlukan  pelajar menilai sendiri  keupayaan mereka  sendiri  untuk memahami  dan melaksanakan seuatu aktiviti / menguasai sesuatu  kemahiran/fakta  dalam  sesuatu program / projek / proses pengajaran . Secara umumnya , aktiviti yang  sukar dilaksanakan / kemahiran  yang sukar dikuasai / fakta yang  payah  diingat memerlukan kadar intensiti  yang  tinggi. Dalam  hal  ini  , perencana / guru   perlu meningkatkan kekerapan / melakukan pengulangan / latih tubi  untuk membolehkan klien / pelajar   melaksanakan aktiviti / menguasai kemahiran/fakta  yang mereka  perlu kuasai. 
Selain  itu , meningkatkan aras kesukaran / aras penguasaan  sesuatu elemen dalam  aktiviti / program / projek / proses pembelajaran   akan turut  membantu klien /  pelajar  lebih  bersedia untuk  melaksanakan aktiviti /program/projek / proses  pembelajaran  pada  tahap/aras  yang  lebih tinggi / sukar  pada  masa  hadapan.

Jelasnya .... Kejayaaan sesuatu  aktiviti / program  / projek  / proses pengajaran   dan   pembelajaran  amat bergantung  kepada kapasiti dan intensiti semasa  proses  perancangan  , pengurusan  dan pengendalian  serta proses  penilaian  dan  usaha penambahbaikan. Amat  janggal  jika , kedua-dua  elemen  ini gagal  disepadukan  dan  dalam  masa  yang  sama  mengharapkan  kejayaan yang  cemerlang dalam setiap  aktiviti / program / projek / proses pengajaran    dan  pembelajaran  yang dijalankan.

Di kalangan  guru  ,  penilaian  ,  analisis data  penilaian , RCA  dan  intervensi  juga turut   terikat  dengan  elemen  kapasiti  dan intensiti  dalam  menjana  kemenjadian pelajar . Pengurusan  kapasiti  tanpa disertakan   kecukupan  dalam  intensiti , tidak  akan memberi  apa-apa  makna  dalam  usaha  memperbaiki kelemahan  pelajar walaupun mekanisma   yang nampak  cantik  malah  turut menggambarkan ketidakupayaan   guru dalam  merancang  ,  mengurus  dan melaksana sesuatu  aktiviti / program  / projek  / proses pengajaran  dan  pembelajaran .

  

No comments:

Post a Comment