PERANCANGAN STRATEGIK
M/P GEOGRAFI SPM 2020
SMK ROMPIN ,
KUALA ROMPIN , PAHANG.
Disediakan Oleh :
Cgu Mohd Zainudin b. Dahri
Panitia Geografi
SMK Rompin ,
Kuala Rompin ,
Pahang.
ANALISIS PERSEKITARAN
ANALISIS SWOT/C MATRIK.
BIDANG: KEMANUSIAAN .
PANITIA / UNIT: GEOGRAFI
KEKUATAN ( S )
|
KELEMAHAN ( W )
|
S1 – Guru
berpengalaman mengajar lebih 10 tahun
S2 – Guru merupakan
Pemeriksan kertas 2280/2
( 2002 – 2019 – 17 tahun jadi
pemeriksa )
S3 -
Kerjasama dan toleransi dengan
pelbagai pihak
memudahkan pengurusan proses pengajaran
dan pembelajaran berjalan dengan lancar.
S4 – Kewujudan Studio Geografi yang
lengkap dengan
pelbagai kemudahan
memudahkan aktiviti pengajaran .
S5 – Program sokongan dan sambilan KOKO (
Kelab 3K )
berupaya membantu calon
memahami situasi tertentu
semasa proses pdpc.
S6 – Kewujudan sudut-sudut
sokongan ( konsep pdpc akses
kendiri ) boleh membantu pelajar meningkatkan
pemahaman semasa proses pdpc.
S7 – Program pembelajaran akses
kendiri ( penggunan
Google Classroom & Blog ) berupaya memudahkan
aksesan pelajar terhadap fakta
dan kemahiran Geografi.
|
W1 -
Pencapaian GPS bagi mp Geografi
masih di tahap sederhana
dan tidak
stabil.
W2 – Sesi perjumpaan dan
masa
perjumpaan yang
terhad./ terlalu
banyak masa
diambil untuk
aktiviti KOKO dan
lain-lain oleh
pelajar yang
terlibat dengan
pelbagai aktiviti luar sekolah.
W3 -
Kekurangan buku rujukan .
W4 – Ketidakhadiran pelajar ke sekolah
W5 – Motivasi pelajar rendah.
W6 -
Pelajar asrama tidak
berminat
untuk belajar.
|
PELUANG ( O )
|
ANCAMAN / CABARAN (
T/C )
|
O1 – PIBG – Tabung kecemerlangan
pelajar.
O2 – Pelajar mudah mengakses maklumat menggunakan
telefon bimbit ( di rumah )
O3 -
Kemudahan mencetak soalan mudah diperoleh
O4 -
Berhampiran dengan bandar memudahkan pembelian
bahan dan peralatan
O5 – Berhampiran dengan perpustakaan
awam
O6 – Terdapat kelompok
pelajar yang bermotivasi
tinggi / berkeinginan tinggi untuk
berjaya.
|
C1 – Masalah pengangkutan pelajar ke
sekolah disebabkan jarak rumah
ke sekolah jauh
C2 – Pengaruh rakan sebaya /
sekelas
yang tidak berminat untuk
belajar.
|
PENJANAAN STRATEGI DENGAN KAEDAH COWS/TOWS MATRIK
DALAMAN
LUARAN
|
KEKUATAN
( S )
S1
– Guru
berpengalaman mengajar lebih 10
tahun
S2 –
Guru merupakan Pemeriksan
kertas
2280/2 ( 2002 – 2019 – 17 tahun
jadi
pemeriksa )
S3
- Kerjasama dan toleransi dengan
pelbagai
pihak memudahkan
pengurusan proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan
dengan lancar.
S4 –
Kewujudan Studio Geografi yang lengkap
dengan pelbagai
kemudahan memudahkan
aktiviti pengajaran .
S5 –
Program sokongan dan sambilan
KOKO (
Kelab 3K ) berupaya membantu calon
memahami situasi tertentu semasa proses
pdpc.
S6 –
Kewujudan sudut-sudut sokongan (
konsep
pdpc akses kendiri ) boleh membantu
pelajar meningkatkan pemahaman semasa
proses
pdpc.
S7 –
Program pembelajaran akses kendiri (
penggunan Google Classroom & Blog )
berupaya memudahkan aksesan pelajar
terhadap fakta dan kemahiran Geografi.
|
KELEMAHAN
( W )
W1
- Pencapaian GPS bagi mp Geografi
masih di tahap sederhana dan
tidak stabil.
W2 –
Sesi perjumpaan dan masa
perjumpaan yang
terhad./
terlalu banyak
masa diambil
untuk aktiviti KOKO dan
lain-lain
oleh pelajar
yang terlibat
dengan pelbagai aktiviti luar
sekolah.
W3
- Kekurangan buku rujukan
.
W4 –
Ketidakhadiran pelajar ke sekolah
W5 –
Motivasi pelajar rendah.
W6
- Pelajar asrama tidak berminat
untuk belajar.
|
|||
STRATEGI
S-O
|
PELUANG (O)
|
STRATEGI
W-O
|
|||
LUARAN(S1
+ S2 + O1 )
S 1 – Meningkatkan PNGK
dalam setiap subjek
(S3 + O2 +O4 + O5)
S2 –
Meningkatkan
keberkesanan Pdpc
menggunakan ICT
|
O1 –
PIBG – Tabung kecemerlangan pelajar.
O2 –
Pelajar mudah mengakses maklumat
menggunakan telefon bimbit ( di rumah )
O3
- Kemudahan mencetak soalan mudah
diperoleh
O4
- Berhampiran dengan bandar
memudahkan
pembelian bahan dan peralatan
O5 – Berhampiran
dengan perpustakaan awam
O6 –
Terdapat kelompok pelajar
yang motivasi
tinggi / berkeinginan tinggi
untuk berjaya.
|
( W1
+ O2+ O4 + O5+ O6)
S4 -
Meningkatkan jalinan
kerjasama antara guru-guru
di sekolah-sekolah tingkatan
6 Zon Pantai
(
W4 + W5 + O1+ O2 + O3 )
S5
– Meningkatkan persekitaran
Fizika l yang kondusif dan
hubungan harmoni dalam
kalangan warga prauniversiti
SMK Rompin
|
|||
STRATEGI
S-T
|
ANCAMAN
/CABARAN(T)
|
STRATEGI
W-T
|
|||
(S3
+ T2 )
S3 –
Memperkasakan PAK 21
dalam Pdpc melalui
media
sosial untuk
mewujudkan
pembelajaran kreatif
|
T1 –
Masalah pengangkutan
pelajar ke sekolah
disebabkan jarak rumah
ke
sekolah jauh
T2 –
Pengaruh media sosial yang
menyebabkan pelajar lalai
|
(
W4 +T1+ T2 )
S 6 –
Meningkatkan jalinan
hubungan baik dengan ibu
bapa/penjaga pelajar
|
PELAN STRATEGIK SMK ROMPIN 2020 ( PANITIA GEOGRAFI )
Strategi/
Inisiatif
|
Meningkatkan GPS dalam MP GEOGRAFI dengan menjalankan intervensi terbeza
|
Panitia / Unit :
GEOGRAFI
|
UNIT AKADEMIK
|
KLASIFIKASI POTENSI
CALON.
|
||||
CALON POTENSI
CEMERLANG
|
CALON POTENSI
SEDERHANA
|
CALON POTENSI
LULUS
|
||
GRED PENCAPAIAN
CALON
|
||||
A+ , A , A- , B+
|
B , B- , C+ , C , C-
|
D , E
|
||
BILANGAN CALON
|
||||
Bil Calon :
13 Orang
|
Bil. Calon : 19 Orang
|
Bil. Calon : 3 Orang
|
||
PROGRAM YANG
DIRANCANG / SEDIAKAN .
|
||||
Meningkatkan pembangunan
kapasiti:
|
Meningkatkan pembangunan
kapasiti:
|
Meningkatkan pembangunan
kapasiti:
|
||
1.
Kelas
Semarak.
2.
Seminar dan Bengkel Kecemerlangan.
3.
Modul SBCD / JUJ.
4.
Progam Pembelajaran Akses kendiri
-
Penggunaan
GC.
-
Penggunaan
Blog.
|
1.
Kelas
Semarak.
2.
Seminar dan Bengkel Kecemerlangan.
3.
Modul SBCD / JUJ.
4.
Progam Pembelajaran Akses kendiri
- Penggunaan
GC.
- Penggunaan
Blog
5.
Bimbingan
berpandu
|
1.
Kelas
Semarak.
2.
Seminar dan Bengkel Kecemerlangan.
3.
Modul SBCD / JUJ.
4.
Progam Pembelajaran Akses kendiri
-
Penggunaan
GC.
-
Penggunaan
Blog.
5.
Bimbingan
berpandu.
6.
Pembimbing
rakan Geografi.
|
PELAN TAKTIKAL
PENGURUSAN CALON SPM
SMK ROMPIN , 2020.
BIL
|
PROGRAM/ PROJEK/
AKTIVITI
|
T/JAWAB
|
TEMPOH/ HARI /
KEKERAPAN
|
KOS/
SUMBER
|
SASARAN
|
OUTPUT/ OUTCOME
/BENEFIT
|
PELAN
KONTINGENSI
|
||
1
|
Meningkatkan
pembangunan kapasiti guru-guru
|
Guru subjek
|
10 bulan
|
-
|
Peningkatan peratus
kelulusan dan GPS
|
JENIS
PEP
|
GPS
|
%
KELULUSAN
|
RUJUK
PELAN OPERASI
|
ETR
|
3.06
|
100
|
|||||||
UPT
1 :
|
|||||||||
UPT
2 :
|
|||||||||
PERC :
|
|||||||||
SPM
:
|
|||||||||
2
|
Meningkatkan
pembangunan kapasiti pelajar GEOGRAFI
SPM 2020
|
KP / Guru
Subjek/
pelajar
|
10 bulan
|
-
|
Peningkatan
peratus kelulusan dan GPS
|
JENIS
PEP.
|
GPS
|
%
KELULUSAN
|
RUJUK
PELAN OPERASI
|
ETR
|
3.06
|
100
|
|||||||
UPT
1 :
|
|||||||||
UPT
2 :
|
|||||||||
PERC :
|
|||||||||
SPM
:
|
No comments:
Post a Comment