Monday 23 March 2020

Fak : PERANCANGAN STRATEGIK GEOGRAFI SPM 2020.




PERANCANGAN  STRATEGIK  
M/P  GEOGRAFI    SPM  2020
SMK  ROMPIN ,
KUALA  ROMPIN , PAHANG.


Disediakan Oleh :
Cgu Mohd Zainudin b. Dahri
Panitia Geografi 
SMK Rompin ,
Kuala  Rompin ,
Pahang. 






ANALISIS PERSEKITARAN
ANALISIS SWOT/C MATRIK.


BIDANG:  KEMANUSIAAN          
PANITIA / UNIT:  GEOGRAFI                                               

KEKUATAN ( S )

KELEMAHAN ( W )


S1 –  Guru  berpengalaman mengajar lebih 10 tahun
S2 – Guru  merupakan   Pemeriksan  kertas 2280/2
        ( 2002 – 2019 – 17  tahun  jadi  pemeriksa )
S3 -  Kerjasama dan toleransi  dengan  pelbagai  pihak 
         memudahkan  pengurusan  proses  pengajaran  
        dan pembelajaran berjalan dengan lancar.
S4 – Kewujudan Studio Geografi  yang  lengkap  dengan 
        pelbagai  kemudahan memudahkan  aktiviti pengajaran .
S5 – Program sokongan  dan sambilan KOKO  (  Kelab 3K )
        berupaya  membantu calon memahami  situasi tertentu 
        semasa proses  pdpc.
S6 – Kewujudan sudut-sudut sokongan  ( konsep  pdpc akses
         kendiri ) boleh membantu pelajar meningkatkan
        pemahaman semasa proses  pdpc.
S7 – Program pembelajaran  akses  kendiri ( penggunan 
        Google Classroom & Blog ) berupaya memudahkan
       aksesan pelajar terhadap fakta  dan kemahiran Geografi.


W1 -  Pencapaian GPS bagi mp Geografi   
         masih di  tahap sederhana dan  tidak
         stabil.
W2 – Sesi perjumpaan  dan  masa 
          perjumpaan  yang  terhad./ terlalu
          banyak  masa  diambil   untuk 
          aktiviti KOKO  dan  lain-lain   oleh 
           pelajar  yang  terlibat  dengan 
           pelbagai aktiviti luar  sekolah.
W3 -  Kekurangan buku  rujukan  .
W4 – Ketidakhadiran pelajar ke sekolah
W5 – Motivasi pelajar rendah.
W6 -  Pelajar asrama  tidak berminat 
          untuk  belajar.



PELUANG ( O )

ANCAMAN / CABARAN ( T/C )


O1 – PIBG – Tabung kecemerlangan pelajar.
O2 – Pelajar mudah mengakses maklumat  menggunakan
         telefon bimbit ( di rumah )
O3 -  Kemudahan mencetak soalan mudah  diperoleh
O4 -  Berhampiran dengan bandar memudahkan  pembelian 
        bahan dan peralatan
O5 – Berhampiran dengan perpustakaan awam
O6 – Terdapat  kelompok  pelajar  yang  bermotivasi 
         tinggi / berkeinginan tinggi untuk  berjaya.

C1 – Masalah pengangkutan pelajar ke
        sekolah disebabkan jarak   rumah
        ke   sekolah jauh
C2 – Pengaruh rakan sebaya / sekelas 
        yang  tidak berminat  untuk  belajar.





PENJANAAN STRATEGI DENGAN KAEDAH COWS/TOWS MATRIK


 

                  

                     DALAMAN


            
         











        LUARAN

KEKUATAN ( S )
S1 –  Guru  berpengalaman mengajar lebih 10
        tahun
S2 – Guru  merupakan   Pemeriksan  kertas
        2280/2 ( 2002 – 2019 – 17  tahun  jadi    
        pemeriksa )
S3 -  Kerjasama dan toleransi  dengan  pelbagai 
         pihak  memudahkan  pengurusan  proses        
        pengajaran   dan pembelajaran berjalan
        dengan lancar.
S4 – Kewujudan Studio Geografi  yang  lengkap 
       dengan  pelbagai  kemudahan memudahkan 
       aktiviti pengajaran .
S5 – Program sokongan  dan sambilan KOKO  ( 
         Kelab 3K ) berupaya  membantu calon
         memahami  situasi tertentu  semasa proses 
         pdpc.
S6 – Kewujudan sudut-sudut sokongan  ( konsep 
         pdpc akses  kendiri ) boleh membantu
         pelajar meningkatkan  pemahaman semasa
         proses  pdpc.
S7 – Program pembelajaran  akses  kendiri (
        penggunan  Google Classroom & Blog )
        berupaya memudahkan  aksesan pelajar  
         terhadap fakta  dan kemahiran Geografi.

KELEMAHAN ( W )
W1 -  Pencapaian GPS bagi mp Geografi  
         masih di  tahap sederhana dan 
         tidak   stabil.
W2 – Sesi perjumpaan  dan  masa 
          perjumpaan  yang  terhad./
          terlalu  banyak  masa  diambil  
          untuk aktiviti KOKO  dan  lain-lain  
          oleh  pelajar  yang  terlibat 
           dengan  pelbagai aktiviti luar 
          sekolah.
W3 -  Kekurangan buku  rujukan  .
W4 – Ketidakhadiran pelajar ke sekolah
W5 – Motivasi pelajar rendah.
W6 -  Pelajar asrama  tidak berminat 
          untuk  belajar.

STRATEGI S-O
PELUANG (O)
STRATEGI W-O
  
   LUARAN(S1 + S2 + O1 )
 S 1 – Meningkatkan PNGK 
        dalam    setiap subjek

(S3 + O2 +O4  + O5)
S2 – Meningkatkan  
        keberkesanan   Pdpc
         menggunakan ICT


O1 – PIBG – Tabung  kecemerlangan pelajar.
O2 – Pelajar mudah   mengakses maklumat 
        menggunakan  telefon bimbit ( di rumah )
O3 -  Kemudahan mencetak soalan mudah 
        diperoleh
O4 -  Berhampiran dengan bandar memudahkan 
         pembelian  bahan dan peralatan
O5 – Berhampiran dengan perpustakaan awam
O6 – Terdapat  kelompok  pelajar  yang   motivasi 
         tinggi / berkeinginan tinggi untuk  berjaya.

 ( W1 + O2+ O4 + O5+ O6)
S4  -  Meningkatkan  jalinan
         kerjasama antara guru-guru
        di sekolah-sekolah tingkatan
         6 Zon Pantai
( W4 + W5 + O1+ O2 + O3 )
S5 –   Meningkatkan persekitaran 
        Fizika l yang kondusif dan
        hubungan harmoni dalam
        kalangan warga prauniversiti  
        SMK Rompin
STRATEGI S-T
ANCAMAN /CABARAN(T)
STRATEGI W-T
(S3 + T2 )
S3 – Memperkasakan PAK 21
       dalam Pdpc melalui  
       media  sosial  untuk 
        mewujudkan  
       pembelajaran kreatif
T1 – Masalah pengangkutan
        pelajar ke   sekolah
        disebabkan jarak  rumah               
         ke   sekolah  jauh
T2 – Pengaruh media sosial yang
       menyebabkan pelajar lalai
( W4 +T1+ T2 )
S 6 – Meningkatkan jalinan 
        hubungan baik dengan ibu
        bapa/penjaga pelajar




      PELAN  STRATEGIK SMK ROMPIN 2020 ( PANITIA  GEOGRAFI )  

Strategi/
Inisiatif
Meningkatkan  GPS dalam MP GEOGRAFI  dengan menjalankan intervensi terbeza
  Panitia / Unit :
   GEOGRAFI
UNIT AKADEMIK


KLASIFIKASI  POTENSI  CALON.
CALON POTENSI
CEMERLANG
CALON POTENSI
 SEDERHANA
CALON  POTENSI
  LULUS

GRED  PENCAPAIAN  CALON
A+ , A , A- , B+
B , B- , C+ , C , C-
D , E

BILANGAN  CALON 
Bil Calon  :    13  Orang
Bil. Calon : 19 Orang
Bil. Calon :  3  Orang

PROGRAM  YANG  DIRANCANG /  SEDIAKAN .
Meningkatkan pembangunan kapasiti:
Meningkatkan pembangunan kapasiti:

Meningkatkan pembangunan kapasiti:

1.      Kelas Semarak.
2.    Seminar  dan Bengkel Kecemerlangan.
3.    Modul  SBCD / JUJ.
4.     Progam  Pembelajaran Akses kendiri
-                         Penggunaan GC.
-                         Penggunaan Blog.
1.      Kelas Semarak.
2.    Seminar  dan Bengkel Kecemerlangan.
3.    Modul  SBCD / JUJ.
4.     Progam  Pembelajaran Akses kendiri
-    Penggunaan GC.
-     Penggunaan Blog
5.    Bimbingan berpandu
1.      Kelas Semarak.
2.    Seminar  dan Bengkel Kecemerlangan.
3.    Modul  SBCD / JUJ.
4.     Progam  Pembelajaran Akses kendiri
-                         Penggunaan GC.
-                         Penggunaan Blog.
5.    Bimbingan berpandu.
6.    Pembimbing rakan Geografi.


PELAN  TAKTIKAL  PENGURUSAN CALON  SPM
SMK ROMPIN , 2020. 

BIL

PROGRAM/ PROJEK/ AKTIVITI

T/JAWAB

TEMPOH/ HARI /
KEKERAPAN

KOS/
SUMBER

SASARAN

OUTPUT/ OUTCOME /BENEFIT


PELAN KONTINGENSI

1

Meningkatkan pembangunan kapasiti guru-guru

Guru subjek


10 bulan

-


Peningkatan peratus kelulusan  dan GPS

JENIS
PEP
GPS
%
KELULUSAN


RUJUK
PELAN OPERASI
ETR
3.06
100
UPT 1 :


UPT 2 :


PERC  :


SPM :



2

Meningkatkan pembangunan kapasiti pelajar GEOGRAFI
SPM  2020

KP / Guru
Subjek/
pelajar

10 bulan

-


Peningkatan peratus kelulusan  dan GPS
JENIS
PEP.
GPS
%
KELULUSAN


RUJUK
PELAN OPERASI
ETR
3.06
100
UPT 1 :


UPT 2 :


PERC  :


SPM :







No comments:

Post a Comment