Thursday 26 March 2020

KOKO GEOG. : PERANCANGAN STRATEGIK KOKO ( K3R ) 2020





                PERANCANGAN    STRATEGIK  KOKO
KELAB  KITAR   SEMULA  SMK  ROMPIN  
TAHUN 2020


Disediakan  Oleh  
Cgu Mohd Zainudin  b. Dahri
Guru Penasihat  K3R
SMK  Rompin.






ANALISIS  PERSEKITARAN
ANALISIS  SWOT  / MATRIC

Nama Kelab : KELAB  KITAR   SEMULA  (  K3R  )
KEKUATAN ( S )
KELEMAHAN ( W )
S1 –  Guru-guru   berpengalaman  mengurus
            kelab 3R.
S2 – Kelab 3R SMKR telah  mempunyai               
          pengalaman dalam   Pengurusan
         kelab ke pertandingan  PerKISS.
S3 -  Kerjasama dan toleransi  dengan 
         pelbagai  pihak memudahkan  pengurusan 
         proses  pengurusan kelab  berjalan dengan
          lancar.
S4 – Mempunyai jaringan kerjasama yang  baik 
         dengan   SWCorp Daerah Rompin & Negeri
         Pahang.  
S5 – Guru dan  Pelajar  sekolah ramai .
S6 – Entiti kantin sekolah ,  Dewan Makan asrama 
        dan  Kooperasi  boleh membekalkan barangan
        3K untuk  dikitar semula.
W1 -  Kekangan masa untuk pengurusan.
W2 – Sukar melibatkan pelajar  kerana  sesi
         pemungutan  tidak menentu.
W3 -  Sukar mendapatkan bekalan barangan 
        3R  secara tetap   .
W4 – Motivasi  penglibatan pelajar rendah.
W 5  -Harga barangan 3R yang rendah..
PELUANG ( O )   
ANCAMAN / CABARAN ( T/C )
O1 –  Kerjasama semua  pihak .
O2 – Mempelbagaikan aktiviti sokongan  kepada
        program  induk 3R.
O3 -  Bina jaringan  dengan komuniti setempat,
O4 -  Menggerakkan aktiviti pengumpulan di
        kalangan warga  Sekolah.   
T1 – Mengekalkan penglibatan semua warga
        sekolah.
T2 – Sumber bekalan  barangan 3R yang
        semakin berkurangan




       PENJANAAN STRATEGI DENGAN KAEDAH COWS/TOWS MATRIK



KEKUATAN ( S )

KELEMAHAN ( W )
   

          
                                DALAMAN









         LUARAN
S1 –  Guru-guru   berpengalaman 
        mengurus kelab   3R.
S2 – Kelab 3R SMKR telah  mempunyai
       pengalaman   dalam  Pengurusan
      kelab ke pertandingan  PerKISS.
S3 -  Kerjasama dan toleransi  dengan 
        pelbagai   pihak memudahkan 
        pengurusan  proses pengurusan
        kelab  berjalan dengan lancar.
S4 – Mempunyai jaringan kerjasama    
        yang  baik   dengan SWCorp
         Daerah Rompin    & Negeri
         Pahang.
S5 – Guru dan  Pelajar  sekolah ramai .
S6 – Entiti kantin sekolah ,  Dewan
         Makan asrama  dan  Kooperasi 
        boleh   membekalkan barangan
       3K untuk  dikitar semula.
W1 -  Kekangan masa untuk
        pengurusan.
W2 – Sukar melibatkan pelajar  kerana 
        sesi  pemungutan  tidak menentu.
W3 -  Sukar mendapatkan bekalan
        barangan  3R  secara tetap   .
W4 – Motivasi  penglibatan pelajar
          rendah.
W5 -  Harga barangan 3R yang rendah

PELUANG (O)

STRATEGI S-O

STRATEGI W-O
O1 –  Kerjasama semua  pihak .
O2 – Mempelbagaikan aktiviti
         sokongan  kepada program  induk
         3R.
O3 -  Bina jaringan  dengan   komuniti
          setempat,
O4 -  Menggerakkan aktiviti 
           pengumpulan   dii kalangan    
           warga  Sekolah.         


(S1 + S2 + O1 )
 S 1 – Meningkatkan  jumlah  pungutan 
          barangan 3R .
         ( membina  jaringan komuniti )

( S3 + O2 +O3  )
S2 – Meningkatkan  hubungan  dengan 
        pelbagai  agensi  kerajaan.  

                                 
S3 – Menganjurkan pelbagai   program dalaman untuk
         mengekalkan minat warga
          sekolah.

( W1 + O1+ O2 )
S4  -  Meningkatkan  jalinan
         kerjasama antara guru-guru
         dalm  komuniti  sekolah  dan luar.

ANCAMAN /CABARAN(C)

STRATEGI S-T

STRATEGI W-T
C1 – Mengekalkan penglibatan semua 
      warga   sekolah.
C2 – Sumber bekalan  barangan 3R
        yang semakin berkurangan
( W3 + W5 + O1+ O2 + O3 )
S5 –   Meningkatkan persekitaran 
         Pembudayaan  3R  di  kalangan
          warga   SMK Rompin
( W4 +T1+ T2 )
S 6 – Kempen  meningkatkan 
          penyertaan   semua  warga 
          sekolah  dalam  program 3R.






PELAN  STRATEGIK SMK ROMPIN 2020
 (  KELAB KITAR  SEMULA  ) 

Isu
strategik
Matlamat
strategik
objektif
KPI
  2019  ( TOV )
SASARAN
2020
2021
2022






Pencapaian  semua objektif  Kitar Semula                  ( K3R ) berjaya dicapai .






Memastikan semua perancangan  dan  pelaksanaan aktiviti  mencpai  target / KPI  yang  telag ditetapkan .



Penglibatan
Pelajar
% Penyertaan
-
100 %


Pencapaian Sebenar
-




Hasil  program InisiatiF  PdJ3R
Berat jualan Tahuan               ( 5 tan metrik )

-

3 tan


Pencapaian Sebenar
3 tan




Penyertaan PerKISS  2020
Pencapaian
Dalam PerKISS
( peringkat Daerah   & Negeri  )

-
1/D

TOP TEN/N


Pencapaian Sebenar
1/D
8/N




Pelaksanaan semua aktiviti Dirancang
Perancangan kelab 3R terlaksana

-

70 %



Pencapaian Sebenar
-








CARTA GANT  PENGURUSAN  KELAB  KITAR  SEMULA
SMK  ROMPIN  ,   TAHUN  2020.

Bil
Nama Aktiviti
/ Program .
Bulan

Sasaran

Catatan
F
M
A
M
J
J
O
S
O
N
1
Pelancaran Inisiatif  Pengumpulan  dan Jualan barangan 3R   ( IPJ3R )










Semua Warga SMK Rompin.

2.
Program  Jualan Barangan  3R  











3.
EGM  Kelab 3R ( Arus Perdana & T6 )










Semua ahli  kelab 3R

4.
Gotong Royong 
( Program Penghijauan )










Komuniti pelajar T6.

5.
Inisiatif  IPJ3R  Bersama komuniti 
(  EGM  ibubapa dan Guru / PIBG )










Ibubapa & Penjaga.

6
Inisiatif  Pengasingan  dari Punca   3R      ( IPdP3R ) 










Semua Warga SMK Rompin

7.
Pertandingan  Sayembara Puisi & pengucapan Awam :  Alam Sekitar / Kitar Semula.  Kali  1/2020












8.
Pengemasan maklumat  dan data PerKISS  2020 (  Fasa 1 )












9.
Pertandingan  mereka bentuk  tong kitar semula












10.
Pertandingan kraftangan 3R peringkat komuniti ( Ibubapa/penjaga )












11.
Program Pandu lalu 3R  Sempena hari Kooperasi  SMK Rompin.












12.
Pengemasan maklumat dan  data PerKISS 2020 ( Fasa 2 )















No comments:

Post a Comment