Thursday, 26 March 2020

Isu : POLIMIK PELAJAR GEOGRAFI : FAKTA VS BAHASA .



Isu : POLIMIK  PELAJAR  GEOGRAFI
                 ( FAKTA   VS   BAHASA  ) 

1.  Senario :
( Sekadar  perkongsian  pengalaman )

Pengalaman  mengurus  kerja  pelajar , mendedahkan  kita  kepada beberapa senario yang  kadang-kadang memperlihatkan konflik dalam gerak kerja kita. Ada  masanya kita akan  terjumpa jawapan berfakta  tetapi  huraian tergantung , dalam kata lain pelajar  meminta  guru mentafsir apa yang  ingin  disampaikan . Ini berlawan dengan " prinsip "  kita , kita  hanya  memberi markah kepada apa yang  kita   faham daripada apa yang  kamu tuliskan .

Puluhan tahun  lalu , berfakta  tanpa bahasa mungkin merupakan satu kebiasaan .  Janji " apa "  yang nak disampaikan dapat difahami .  Biarpun bahasanya  tunggang  terbalik .  

Namun sebagai " alat komunikasi " , kini  elemen bahasa turut  diambil kita  dalam sumbangannya  kepada  keupayaan  pelajar  menyampaikan fakta-fakta ilmu  terutamanya dalam mata pelajaran Geografi . Pengenalan  kaedah  Rubrik dalam jawapan pelajar masa kini  menuntut peranan bahasa  yang  lebih tuntas . Justeru  penguasaan bahasa  sebagai alat komunikasi  menjadi penting semula .

Keadaan ini  menuntut semua  pelajar  Geografi  perlu  menguasai kemahiran berbahasa  selain   menguasai  fakta-fakta Geografi yang  kekadang berada  di luar jangkauan  kotak  mereka . Tanpa  fakta  ,  tak mungkin penyampaian  merka  menjadi  bermakna  . Dalam masa  yang sama  juga  , tanpa bahasa  tak mungkin  penyampaian  menjadi  sempurna . 


Rumusannya :
Kuasailah  sistem bahasa. Penguasaan sistem bahasa yang  baik  akan menjadikan kita penyampai yang terbaik  . 




BEBERAPA  ISTILAH  YANG  PENTING  DALAM  PENULISAN  SKRIP  GEOGRAFI .


1.  " Yang "  -  berguna untuk menggambatkan penegasan &         
      pengukuhan  ujaran  dalam  ayat .
      Contoh : 
      Bekalan tenaga  buruh  yang  mahir , murah  dan ramai .
      Tanah pamah yang  rendah  ,  luas  dan rata .

2.  Penggunaan pelbagai  imbuhan / penambahan  "  me...... , 
     men..... , meng....... , menye ....."  - berupaya menggambarkan           peningkatan  /  perubahan .
     Contoh :
      meningkatkan  , melipatgandakan .
3.  Penggunaan  istilah-istilah khusus  - istilah spesifik untuk 
     menyatakan elemen-elemen tertentu . 
    Contoh :
     peningkatan   ,  penguncupan    ,   penuruna
          (  berkaitan dengan  aliran  data. ) 
     



No comments:

Post a Comment