Sunday 22 March 2020

Faks : PERANCANGAN STRATEGIK AKADEMIK ( TINGKATAN 6 ) 2020.






PERANCANGAN  STRATEGIK  AKADEMIK
TINGKATAN  ENAM ,
SMK  ROMPIN  , SESI  2020.




ANALISIS PERSEKITARAN / ANALISIS SWOT/C MATRIK

BIDANG:  KEMANUSIAAN.                                                    PRAUNIVERSITI     
PANITIA / UNIT:  GEOGRAFI                                                    AKADEMIK


KEKUATAN ( S )

KELEMAHAN ( W )


S1 – 13 orang guru berpengalaman mengajar lebih
        10 tahun
S2 – 10 orang pemeriksa kertas STPM – Pengajian
        Am, Bahasa Melayu, Geografi, Sejarah,   
         Pengajian Perniagaan, Ekonomi dan Muet.
S3 -  Kerjasama dan toleransi antara guru
        Prauniversiti  memudahkan proses pengajaran
        dan pembelajaran berjalan
        dengan lancar


W1 -  Pencapaian GPS bagi semua mata  
          pelajaran  masih di  tahap sederhana
W2 – Kekurangan guru lantikan tingkatan 6
         iaitu bagi subjek Bahasa Melayu  dan
         MUET
W3 -  Kekurangan buku sukatan baru di
         perpustakaan
W4 – Ketidakhadiran pelajar ke sekolah
W5 – Motivasi pelajar rendah



PELUANG ( O )

ANCAMAN / 
CABARAN ( T/C )


O1 – PIBG – Tabung kecemerlangan pelajar
O2 – Pelajar mudah mengakses maklumat   
         menggunakan telefon bimbit
O3 -  Kemudahan mencetak soalan mudah
         diperoleh
O4 -  Berhampiran dengan bandar memudahkan 
         pembelian
         bahan dan peralatan
O5 – Berhampiran dengan perpustakaan awam
O6 – Kemudahan pusat Internet Sepayang yang
        memberi kemudahan pinjaman netbook  
        kepada pelajar



C1 – Masalah pengangkutan pelajar ke
        sekolah disebabkan jarak   rumah ke
         sekolah jauh
C2 – Pengaruh gejala sosial daripada
       persekitaran



  
  
PENJANAAN STRATEGI DENGAN KAEDAH COWS/TOWS MATRIK

 

                  

                               DALAMAN


            
         


      LUARAN

KEKUATAN ( S )

S1 – 13 orang guru berpengalaman  
         mengajar lebih 10 tahun
S2 – 10 orang pemeriksa kertas STPM – Pengajian Am, Bahasa
          Melayu, Geografi,
         Sejarah,
          Pengajian Perniagaan,
         Ekonomi dan MUET
S3 -  Kerjasama dan toleransi
         antara guru Prauniversiti 
         memudahkan proses
         pengajaran dan
         pembelajaran             
         berjalan  dengan lancar


KELEMAHAN /W 

W1 -  Pencapaian PNGK bagi    
          semua mata pelajaran   
          masih di tahap sederhana
W2 – Kekurangan guru lantikan 
          tingkatan 6 iaitu Bahasa
          Melayu dan MUET
W3 -  Kekurangan buku sukatan   
          baru di perpustakaan
W4 – Ketidakhadiran pelajar ke  
          sekolah
W5 – Motivasi pelajar rendah


PELUANG (O)

STRATEGI S-O

STRATEGI W-O


O1 –  PIBG – Tabung  
           kecemerlangan    pelajar
O2 –  Pelajar mudah mengakses
          maklumat menggunakan
          telefon bimbit
O3 -  Kemudahan mencetak
          soalan mudah    diperoleh
O4 -  Berhampiran dengan
         bandar   memudahkan
          untuk pembelian
         bahan dan peralatan
O5 – Berhampiran dengan   
         perpustakaan awam
O6 – Kemudahan pusat Internet
         Sepayang yang memberi
          kemudahan pinjaman
        netbook kepada pelajar


(S1 + S2 + O1 )
 S 1 – Meningkatkan PNGK
        dalam    setiap subjek

(S3 + O2 +O4  + O5)
S2 – Meningkatkan  
        keberkesanan  
        Pdpc menggunakan ICT




 ( W1 + O2+ O4 + O5+ O6)
S4  -  Meningkatkan  jalinan
         kerjasama antara guru-guru
        di sekolah-sekolah tingkatan
         6 Zon Pantai

( W4 + W5 + O1+ O2 + O3 )
S5 –   Meningkatkan persekitaran  
        Fizika l yang kondusif dan
        hubungan harmoni dalam
        kalangan warga prauniversiti   
        SMK Rompin

ANCAMAN /CABARAN(T)


STRATEGI S-T

STRATEGI W-T

T1 – Masalah pengangkutan
        pelajar ke   sekolah
        disebabkan jarak  rumah               
         ke   sekolah  jauh
T2 – Pengaruh media sosial yang
       menyebabkan pelajar lalai


(S3 + T2 )
S3 – Memperkasakan PAK 21
       dalam Pdpc melalui media
       sosial  untuk  mewujudkan
       pembelajaran kreatif

( W4 +T1+ T2 )
S 6 – Meningkatkan jalinan  
        hubungan baik dengan ibu
        bapa/penjaga pelajar



PELAN STRATEGIK SMK ROMPIN 2020
 (  UNIT AKADEMIK PRAUNIVERSITI  ) 

Perancangan Strategik
Objektif
Petunjuk Prestasi Utama
Sasaran


TOV (2018)


2019

2020

2021

2022
Meningkatkan PNGK  dalam setiap  subjek STPM
Mencapai PNGK  melebihi 3.0 dalam setiap subjek STPM
PNGK STPM
3.02
3.04
3.06
3.08
3.10

Strategi/Inisiatif
Meningkatkan PNGK dalam setiap subjek STPM dengan menjalankan intervensi terbeza
  Panitia / Unit
UNIT AKADEMIK

PNGK < 2
  • Pengajian Am

Meningkatkan pembangunan kapasiti:
i)                    Guru-guru Prauniversiti
  1. Berat Sama Dipikul, Ringan Sama Dijinjing
  2. Jalinan Mesra
  3. Perkongsian Pintar

ii)                  Pelajar Prauniversiti
1.      Guru Muda
2.      My Maps
3.      Emas 999
4.      Sayang Menarik Sayang
5.      Kelasku Syurgaku
6.      Tepat
7.      Jejak Gemilang
8.      KeTam STPM
9.      Dialog Cakna
10.  Latihan Tundingan
11.  Koleksi Ilmuku


2 < PNGK > 2.9
  • Bahasa Melayu, Geografi, Sejarah, Pengajian Perniagaan, Ekonomi

Meningkatkan pembangunan kapasiti:
i)                    Guru-guru Prauniversiti
  1. Berat Sama Dipikul, Ringan Sama Dijinjing
  2. Perkongsian Pintar

ii)                  Pelajar Prauniversiti
  1. Guru Muda
  2. My Maps
  3. Emas 999
  4. Sayang Menarik Sayang
  5. Kelasku Syurgaku
  6. Tepat
  7. Jejak Gemilang
  8. KeTam STPM
  9. Dialog Cakna
  10. Latihan Tundingan
  11. Koleksi Ilmuku
PNGK > 3
  • Pendidikan Seni Visual

Meningkatkan pembangunan kapasiti:
i)                    Guru-guru Prauniversiti
  1. Jalinan Mesra
  2. Perkongsian Pintar

ii)                  Pelajar Prauniversiti
  1. Guru Muda
  2. My Maps
  3. Emas 999
  4. Sayang Menarik Sayang
  5. Kelasku Syurgaku
  6. Tepat
  7. Jejak Gemilang
  8. KeTam STPM
  9. Dialog Cakna
  10. Latihan Tundingan






PELAN TAKTIKAL UNIT AKADEMIK PRAUNIVERSITI



BIL

PROGRAM/PROJEK/AKTIVITI

T/JAWAB

TEMPOH/ HARI /KEKERAPAN

KOS/SUMBER

SASARAN

OUTPUT/ OUTCOME /BENEFIT


PELAN KONTINGENSI


1

Meningkatkan pembangunan kapasiti guru-guru prauniversiti

Penyelaras subjek/ Guru Subjek


10 bulan

RM300
Dana Kecemerlangan/ PIBG/ Panitia


Peningkatan PNGK setiap subjek


Peningkatan  
B+&A dan calon 4A dalam STPM


RUJUK PELAN OPERASI

2

Meningkatkan pembangunan kapasiti pelajar prauniversiti

KP / Guru
Subjek/
pelajar

10 bulan

RM9600
Dana Kecemerlangan /PIBG/ Panitia /Sumbangan lain


Peningkatan
PNGK individu
3.00 – 4.00


3 ORANG
4A


RUJUK PELAN OPERASI


CARTA GANTT   PENGURUSAN   PROGRAM .


BIL
PROGRAM/
AKTIVITI
JAN
FEB
MAC
APR
MEI
JUN
JUL
OGS
SEP
OKT
TINDAKAN
CATATAN

1
BERAT SAMA DIPIKUL, RINGAN SAMA DIJINJING










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


2

JALINAN MESRA










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


3

PERKONGSIAN PINTAR










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


4

TEPAT










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


5

EMAS 999











PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


6

KOLEKSI ILMUKU










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


7

SENTUHAN KASIH










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


8

GURU MUDA










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


9

KELASKU SYURGAKU










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


10

LATIHAN TUNDINGAN










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


11

MY MAPS










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


12

SAYANG MENARIK SAYANG










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


30

KeTam STPM











PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN


14

DIALOG CAKNA










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN





15

JEJAK GEMILANG










PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN















No comments:

Post a Comment