PERANCANGAN STRATEGIK AKADEMIK
TINGKATAN ENAM ,
SMK ROMPIN , SESI 2020.
ANALISIS PERSEKITARAN / ANALISIS SWOT/C MATRIK
BIDANG: KEMANUSIAAN. PRAUNIVERSITI
PANITIA / UNIT: GEOGRAFI AKADEMIK
KEKUATAN ( S )
|
KELEMAHAN ( W )
|
S1 – 13 orang guru berpengalaman mengajar lebih
10 tahun
S2 – 10 orang pemeriksa kertas STPM – Pengajian
Am, Bahasa
Melayu, Geografi, Sejarah,
Pengajian
Perniagaan, Ekonomi dan Muet.
S3 - Kerjasama dan
toleransi antara guru
Prauniversiti memudahkan proses pengajaran
dan
pembelajaran berjalan
dengan lancar
|
W1 - Pencapaian GPS
bagi semua mata
pelajaran masih di tahap sederhana
W2 – Kekurangan guru lantikan tingkatan 6
iaitu
bagi subjek Bahasa Melayu dan
MUET
W3 - Kekurangan
buku sukatan baru di
perpustakaan
W4 – Ketidakhadiran pelajar ke sekolah
W5 – Motivasi pelajar rendah
|
PELUANG ( O )
|
ANCAMAN /
CABARAN (
T/C )
|
O1 – PIBG – Tabung kecemerlangan pelajar
O2 – Pelajar mudah mengakses maklumat
menggunakan
telefon bimbit
O3 - Kemudahan mencetak
soalan mudah
diperoleh
O4 - Berhampiran
dengan bandar memudahkan
pembelian
bahan dan
peralatan
O5 – Berhampiran dengan perpustakaan awam
O6 – Kemudahan pusat Internet Sepayang yang
memberi
kemudahan pinjaman netbook
kepada
pelajar
|
C1 – Masalah pengangkutan pelajar ke
sekolah
disebabkan jarak rumah ke
sekolah
jauh
C2 – Pengaruh gejala sosial daripada
persekitaran
|
PENJANAAN STRATEGI DENGAN
KAEDAH COWS/TOWS MATRIK
DALAMAN
LUARAN
|
KEKUATAN ( S )
S1 – 13 orang guru
berpengalaman
mengajar lebih 10 tahun
S2 – 10 orang pemeriksa kertas
STPM – Pengajian Am, Bahasa
Melayu, Geografi,
Sejarah,
Pengajian Perniagaan,
Ekonomi dan MUET
S3 - Kerjasama dan toleransi
antara guru Prauniversiti
memudahkan proses
pengajaran dan
pembelajaran
berjalan dengan lancar
|
KELEMAHAN /W
W1 - Pencapaian PNGK bagi
semua mata pelajaran
masih di tahap sederhana
W2 – Kekurangan guru
lantikan
tingkatan 6 iaitu Bahasa
Melayu dan MUET
W3 - Kekurangan buku sukatan
baru di perpustakaan
W4 – Ketidakhadiran pelajar
ke
sekolah
W5 – Motivasi pelajar
rendah
|
|||
PELUANG (O)
|
STRATEGI
S-O
|
STRATEGI W-O
|
|||
O1 – PIBG – Tabung
kecemerlangan pelajar
O2 – Pelajar mudah mengakses
maklumat menggunakan
telefon bimbit
O3 - Kemudahan mencetak
soalan mudah diperoleh
O4 - Berhampiran dengan
bandar memudahkan
untuk pembelian
bahan dan peralatan
O5 – Berhampiran dengan
perpustakaan awam
O6 – Kemudahan pusat
Internet
Sepayang yang memberi
kemudahan pinjaman
netbook kepada pelajar
|
(S1 + S2 + O1 )
S 1 – Meningkatkan PNGK
dalam setiap
subjek
(S3 + O2 +O4 + O5)
S2 – Meningkatkan
keberkesanan
Pdpc menggunakan ICT
|
( W1 + O2+ O4 + O5+ O6)
S4 -
Meningkatkan jalinan
kerjasama antara guru-guru
di sekolah-sekolah tingkatan
6 Zon Pantai
( W4 + W5 + O1+ O2 + O3 )
S5 – Meningkatkan persekitaran
Fizika l yang kondusif dan
hubungan harmoni dalam
kalangan warga prauniversiti
SMK Rompin
|
|||
ANCAMAN /CABARAN(T)
|
STRATEGI
S-T
|
STRATEGI W-T
|
|||
T1 – Masalah pengangkutan
pelajar ke sekolah
disebabkan jarak rumah
ke sekolah jauh
T2 – Pengaruh media sosial yang
menyebabkan pelajar lalai
|
(S3 + T2 )
S3 – Memperkasakan PAK 21
dalam Pdpc melalui media
sosial
untuk mewujudkan
pembelajaran kreatif
|
( W4 +T1+ T2 )
S 6 – Meningkatkan jalinan
hubungan baik dengan ibu
bapa/penjaga pelajar
|
PELAN STRATEGIK SMK
ROMPIN 2020
( UNIT AKADEMIK PRAUNIVERSITI )
Perancangan Strategik
|
Objektif
|
Petunjuk Prestasi Utama
|
Sasaran
|
||||
TOV (2018)
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
|||
Meningkatkan
PNGK dalam setiap subjek STPM
|
Mencapai PNGK melebihi 3.0 dalam setiap subjek STPM
|
PNGK STPM
|
3.02
|
3.04
|
3.06
|
3.08
|
3.10
|
Strategi/Inisiatif
|
Meningkatkan PNGK
dalam setiap subjek STPM dengan menjalankan intervensi terbeza
|
Panitia / Unit
|
UNIT AKADEMIK
|
PNGK < 2
Meningkatkan pembangunan kapasiti:
i)
Guru-guru
Prauniversiti
ii)
Pelajar
Prauniversiti
1. Guru Muda
2. My Maps
3. Emas 999
4. Sayang Menarik Sayang
5. Kelasku Syurgaku
6. Tepat
7. Jejak Gemilang
8. KeTam STPM
9. Dialog Cakna
10. Latihan Tundingan
11. Koleksi Ilmuku
|
2 < PNGK > 2.9
Meningkatkan pembangunan kapasiti:
i)
Guru-guru
Prauniversiti
ii)
Pelajar
Prauniversiti
|
PNGK > 3
Meningkatkan pembangunan kapasiti:
i)
Guru-guru
Prauniversiti
ii)
Pelajar
Prauniversiti
|
PELAN TAKTIKAL UNIT AKADEMIK PRAUNIVERSITI
BIL
|
PROGRAM/PROJEK/AKTIVITI
|
T/JAWAB
|
TEMPOH/ HARI /KEKERAPAN
|
KOS/SUMBER
|
SASARAN
|
OUTPUT/ OUTCOME /BENEFIT
|
PELAN KONTINGENSI
|
1
|
Meningkatkan pembangunan
kapasiti guru-guru prauniversiti
|
Penyelaras subjek/ Guru Subjek
|
10 bulan
|
RM300
Dana Kecemerlangan/ PIBG/ Panitia
|
Peningkatan PNGK setiap subjek
|
Peningkatan
B+&A dan calon 4A dalam STPM
|
RUJUK PELAN OPERASI
|
2
|
Meningkatkan pembangunan
kapasiti pelajar prauniversiti
|
KP / Guru
Subjek/
pelajar
|
10 bulan
|
RM9600
Dana Kecemerlangan /PIBG/ Panitia /Sumbangan lain
|
Peningkatan
PNGK individu
3.00 – 4.00
|
3 ORANG
4A
|
RUJUK PELAN OPERASI
|
CARTA GANTT PENGURUSAN
PROGRAM .
BIL
|
PROGRAM/
AKTIVITI
|
JAN
|
FEB
|
MAC
|
APR
|
MEI
|
JUN
|
JUL
|
OGS
|
SEP
|
OKT
|
TINDAKAN
|
CATATAN
|
1
|
BERAT SAMA DIPIKUL, RINGAN
SAMA DIJINJING
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
2
|
JALINAN MESRA
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
3
|
PERKONGSIAN PINTAR
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
4
|
TEPAT
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
5
|
EMAS 999
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
6
|
KOLEKSI ILMUKU
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
7
|
SENTUHAN KASIH
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
8
|
GURU MUDA
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
9
|
KELASKU SYURGAKU
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
10
|
LATIHAN TUNDINGAN
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
11
|
MY MAPS
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
12
|
SAYANG MENARIK SAYANG
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
30
|
KeTam STPM
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
14
|
DIALOG CAKNA
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
|||||||||||
15
|
JEJAK GEMILANG
|
PENYELARAS/
GURU MATA PELAJARAN
|
No comments:
Post a Comment